Nekompromisná politika Donalda Trumpa, staronového prezidenta Spojených štátov, sa začína prejavovať. Deje sa tak aj v rámci európskych akciových trhov, hoci clá boli uvalené na dovoz z Číny, Mexika a Kanady, pričom zasiahnuté boli hlavne automobilky. Na základe poznatkov TASR o tom informuje denník Pravda.
Konkrétne Spojené štáty uvalili 25-percentné clá na dovoz tovarov z Kanady a Mexika. V prípade Kanady bola udelená „výnimka“ pre energetické produkty, na ktoré sa vzťahuje clo vo výške 10 percent. Dovoz z Číny bol zaťažený 20-percentnými clami. Všetky tieto opatrenia nadobudli platnosť v utorok (4. marca).

Rýchla odveta
Pochopiteľne, odozva bola okamžitá. Kanada obratom zareagovala zavedením 25-percentných ciel na americké tovary, pričom celková hodnota týchto tovarov má v prepočte okolo 102-miliárd eur. Clá na produkty v hodnote takmer 20-miliárd eur vstúpili do platnosti ihneď, zatiaľ čo clá na tovary v zvyšnej hodnote (82-miliárd eur) budú zavedené v priebehu troch týždňov, pokiaľ Washington neprehodnotí svoj postoj.
Reakcia prišla aj od Číny, ktorá uvalila 15-percentné clá na niektoré americké tovary a 10-percentné clá na ďalšie produkty. Tieto opatrenia nadobudnú účinnosť 10. marca. Napokon reakciu zvažuje aj Mexiko, pričom tamojšia prezidentka Claudia Sheinbaumová oznámila, že taktiež bude mať podobu odvetných opatrení.
Clá uškodili akciovým trhom
Žiaľ, nové clá otriasli aj akciovými trhmi. Paneurópsky index STOXX 600 vykázal pokles hodnoty o takmer 1 percento. Stalo sa tak len deň po tom, čo zaznamenal nárast o 1,1 percenta v dôsledku posilnenia akcií zbrojárskych spoločností, konkrétne v súvislosti s vyjadreniami európskych politikov o zvýšení výdavkov na obranu.
Pokles zaznamenali dokonca aj európske akciové indexy. Frankfurtský DAX spadol o 1,5 percenta, parížsky CAC 40 klesol o viac ako 1 percento a londýnsky FTSE stratil 0,6 percenta.
Ako sme spomenuli v úvode tohto článku, najväčšie straty v dôsledku ciel vykázali akcie automobiliek. Hodnota akcií spoločností Volkswagen, BMW a Stellantis klesla o 2 percentá až 5 percent. Utrpeli potom aj dodávatelia napojení na automobilový priemysel – renomovaný výrobca pneumatík Continental vykázal prepad ceny akcií až o 9 percent. Hlavným dôvodom sú výrobné závody v Mexiku, odkiaľ tieto firmy exportujú svoje produkty do Spojených štátov.
A žiaľ, Mexikom, Kanadou a Čínou to takmer istotne neskončí. Trump sľubuje uvalenie mastných ciel aj na Európsku úniu (EÚ), o čom sme vás podrobnejšie informovali v samostatnom článku na tomto odkaze.
Pochopiteľne, toto rozhodnutie bude mať veľmi tvrdý dopad nielen na európsku ekonomiku, ale aj konkurencieschopnosť tunajších producentov či obchodné vzťahy medzi EÚ a Spojenými štátmi.
EÚ chce rokovať, Trump však neustupuje
Vrchní predstavitelia EÚ, vrátane eurokomisára Maroša Šefčoviča, opakovane upozorňujú na svoju ochotu rokovať so Spojenými štátmi o zlepšení obchodných vzťahov, pričom volajú po reciprocii a otvorených partnerstvách. Zdá sa však, že Trump je silne odhodlaný na rokovania tohto charakteru nepristúpiť a navzdory všetkému uvaliť dovozné clá aj na EÚ.

Dôvod? EÚ podľa Trumpa neplatí Spojeným štátom toľko, koľko by mala. V tomto smere poukázal aj na automobilový priemysel, teda že EÚ nenakupuje autá zo Spojených štátov v dostatočnom objeme. To isté vraj potom platí aj pri poľnohospodárskych produktoch či iných dôležitých výrobkoch. Deficit vzájomnej obchodnej výmeny vraj aktuálne dosahuje až 300-miliárd dolárov.
Nové clá by predstavovali vážnu hrozbu aj pre Slovensko, nakoľko figurujeme ako kľúčový partner Spojených štátov, pokiaľ ide o autá. Martin Hudcovský, vedecký pracovník Ekonomického ústavu SAV, ozrejmil, že clá by najviac uškodili automobilkám Volkswagen (Bratislava) a Jaguar Land Rover (Nitra). Zároveň si aké nemyslí, že toto by bol kompletný obraz. V tejto súvislosti poukázal aj na množstvo menších firiem, ktoré sú zamerané na výrobu či predaj komponentov.