TV Markíza prichádza s novinkou, ktorá nepoteší divákov. Reklamy už nebude možné pretáčať, čím sa znáži divácky komfort a Markíze zároveň zostanú zisky. Téme sa venoval portál Mediálne. Ako uvádza portál, k tomuto nepopulárnemu kroku príde už 21. mája 2025. Od tohto termínu diváci nebudú môcť pretáčať reklamy, ak sledujú programy TV Markíza z televízneho archívu.
Markíza o zavedení tejto novinky uvažovala už v minulosti, no až teraz prichádza do praxe. Televízia zároveň informovala operátorov, ktorí do daného termínu musia technicky implementovať blokovanie pretáčania reklám.
TV Markíza nedovolí pretáčať reklamy
Markíza argumentuje, že ide o štadardný krok, ktorý je bežný v mnohých európskych televíziách. Pre portál Mediálne televízia spresnila, že pre operátorov vyvinula špeciálne technické riešenie a o tejto skutočnosti boli vopred informovaní, aby sa stihli pripraviť. Zavedenie blokovania pretáčania reklám zníži divácky komfort. Doteraz mohli Slováci pri sledovaní relácií z archívu reklamný blok jednoducho preskočiť. Po novom to už nebude možné.
Príjem z reklamy tvorí pre komerčné televízie významným podiel, vďaka ktorému môžu TV financovať svoje aktivity, ako je tvorba vlastných programov, seriálov alebo filmov. Keď diváci reklamy preskakovali, Markíza prichádzala o peniaze od inzerentov, čo chce zmeniť. Hoci pri živom vysielaní diváci nemajú možnosť preskočiť reklamy, v archíve to možné doposiaľ bolo. A práve ukladanie relácií na neskoršie sledovanie sa stalo u mnohých Slovákov trendom. Obľúbený program si môžu diváci pozrieť v čase, ktorý im najviac vyhovuje. Operátori spravidla ponúkajú záznamy relácií po dobu 7 dní.
Dotkne sa to takmer všetkých
Zmena, ktorá nastane od 21. mája 2025, sa dotkne všetkých poskytovateľov televíznych služieb, ktorý ponúkajú TV archív. Výnimkou je len satelitné a DVB-T vysielanie. Treba dodať, že zákaz pretáčania reklám nepostihne len Markízu, ale aj ďalšie TV, ktoré patria do jej portfólia – Doma, Dajto, Krimi a Klasik. Ako dopĺňa portál Mediálne, nie je vylúčené, že Markíza dovolí preskočiť reklamný blok po niekoľkých minútach, hoci televízia túto možnosť nepotvrdila. Každopádne, divácky komfrot sa tým zníži a Slováci sa reklame nevyhnú, ani keď budú sledovať reláciu z TV archívu.
Pridá sa aj televízia JOJ?
Na Slovenskom trhu pôsobí ešte jedna komerčná televízia – JOJ. Aj táto televízia má príjmy hlavne z reklamy, a preto podobne uvažuje o obmedzení pretáčania reklám. Už v minulosti sa snažila zaviesť opatrenia, ktoré by obmedzili možnosti pretáčania reklamných blokov, avšak svoje plány napokon odložila. Kedysi mala JOJ na stole návrh, ktorý hovoril, že diváci by mohli preskočiť reklamu až po troch minútach. Aktuálne JOJ vyhodnocuje situáciu na trhu a k téme sa vraj vyjadrí neskôr. Je teda možné, že v budúcnosti zavedie nepreskočiteľné reklamy aj televízia JOJ a pridá sa týmto spôsobom k Markíze.