Nie každý si môže dovoliť nové auto, a preto je bežné, že po slovenských cestách jazdia autá, ktoré majú 15 a viac rokov. Moderné autá majú technológie, ktoré zvyšujú mieru bezpečnosti na cestách, avšak starším modelom tieto vymoženosti chýbajú. Ako veľmi ovplyvňuje vek auta bezpečnosť na cestách? Téme sa venoval motoristický portál Autoviny.sk.
Vek vozidiel sa zvyšuje a inak tomu nie je ani Slovensku. Tento problém však trápi aj zvyšné európske krajiny. Nedávne štatistiky zo Španielska ukázali, že priemerný vek vozidiel tam dosahuje 14,5 roka. Čo sa týka Slovenska, sme na tom podobne, u nás sa priemerný vek vozového parku pohybuje okolo 15 rokov. Staršie autá ale so sebou prinášajú aj isté riziko. Vzhľadom na to, že majú menej bezpečnostných technológií, pri nehodách môže posádka utrpieť vážnejšie zranenia.
Staré autá predstavujú riziko
Starším autám chýbajú technológie, ktoré sa stali povinným v uplynulých rokoch. Práve tieto technológie však zvyšujú bezpečnosť na cestách a môžu predchádzať fatálnym následkom pri dopravnej nehode. Napríklad bezpečnostný prvok ESP (elektronický stabilizačný systém) sa stal povinnou výbavou až v roku 2014. Ak teda jazdíte na staršom aute, je pravdepodobné, že tento prvok absentuje. K bezpečnostným prvkom novších áut patria aj ABS, airbagy a ďalšie prvky a napríklad v júli 2024 sa zaviedli nové pravidlá. Tie hovoria, že všetky nové autá v Európskej únii musia mať osem pokročilých asistentov, napríklad detektor ospalosti vodiča alebo asistenta udržiavania v jazdných pruhoch. Ako sme naznačili, bezpečnostné prvky sa v priebehu času vyvíjajú, a preto platí, že čím máte staršie vozidlo, tým má menej týchto prvkov.
Štúdia je neúprosná
Ako uvádza portál Autoviny.sk, podľa štúdie, ktorú vykonali španielske nadácie Línea Directa a Centro Zaragoza, v rokoch 2011 až 2020 zahynulo pri nehodách takmer 2700 ľudí, ktorí jazdili na autách starších ako 15 rokov. Podiel starých vozidiel na smrteľných nehodách sa strojnásobil z 15 na 44 percent. Štúdia tiež ukázala, že riziko úmrtia pri nehode je v prípade staršieho auta 2,2 násobne vyššia oproti modernému vozidlu, ktoré nemá viac ako 5 rokov. Výsledkom štúdie je tiež to, že ak sa by podarilo znížiť vek vozidiel pod 10 rokov, ročne by to zachránilo približne 260 životov na cestách.
Starý vozový park
Rovnako aj na Slovensku sa vozový park neobnovuje dostatočne rýchlo, pričom priemerný vek vozidiel sa u nás neustále zvyšuje. Dôvody sú prosté, nové vozidlá sú drahé a väčšina obyvateľov si ich nemôže dovoliť. Ceny vozidiel sa od roku 2019 zvýšili takmer o 40 percent, čo je nezanedbateľná čiastka. Vodiči preto dávajú prednosť ojazdeným autám. Problémom je, že ak kupujú auto z druhej ruky, často siahnu po tom, ktoré má 15 alebo dokonca 20 rokov. Pomoc zo strany štátu nie je dostatočná, platí to na Slovensku aj v spomínanom Španielsku. Tam napríklad zaviedli projekt Renove, ktorý má podporiť výmenu vozidiel. Týka sa však len elektromobilov a plug-in hybridov. Pričom tieto vozidlá tvoria v Španielsku len zlomok trhu. Staršie vozidlá, bez ohľadu na to, aký majú pohon, podľa vyššie spomínanej štúdie prinášajú väčšie riziko dopravnej nehody s fatálnymi následkami.