Internetové obchody si prešli dôkladnou inšpekciou v súvislosti s dodržiavaním kľúčových spotrebiteľských práv. Skontrolované boli obchody zamerané na predaj použitého tovaru, ako sú oblečenie, elektronika či hračky. Výsledky boli celkom znepokojujúce.
Ako píše denník Teraz.sk, kontrola bola vykonaná Európskou komisiou (EK) v spolupráci s vnútroštátnymi orgánmi na ochranu spotrebiteľov z 25 krajín Európskej únie (EÚ), vrátane Islandu, Nórska, ako aj Slovenska.
Cieľom, ako sme už spomenuli, bolo zistiť, či predajcovia dodržiavajú právne predpisy EÚ v oblasti spotrebiteľských práv. Kontrola sa týkala 356 online obchodníkov, pričom zistenia ukázali, že až 185 z nich (52 percent) pravdepodobne porušuje platné pravidlá.

Zameranie kontrol sa týkalo širokého spektra predávaných produktov, medzi ktoré patrili oblečenie a módne doplnky, elektronika, hračky a herné predmety, knihy, domáce spotrebiče, interiérový dizajn a nábytok, hudobné nosiče (CD, vinylové platne), detské potreby, autá, elektromobily, športové vybavenie, náhradné diely, motocykle, bicykle, ako aj potreby pre záhradkárov a domácich majstrov.
EÚ odhalila nejasnosti aj zavádzanie
Pokiaľ ide o najčastejšie porušenia, približne 40 percent obchodníkov neposkytlo jasné informácie o práve na odstúpenie od zmluvy, ktoré umožňuje zákazníkom vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Až 45 percent obchodníkov potom neuviedlo dostatočné informácie o práve na reklamáciu, ktoré spotrebiteľom garantuje možnosť vrátenia chybného alebo nevyhovujúceho tovaru. A aby toho nebolo málo, až 57 percent predajcov nedodržalo minimálnu zákonnú záruku na použitý tovar, ktorá je stanovená na minimálne jeden rok.
Samozrejme, prehreškov zo strany európskych obchodov bolo viacero. Našlo sa medzi nimi dokonca aj nepresné alebo zavádzajúce uvádzanie environmentálnych vlastností produktov. Z predajcov, ktorí na svojich stránkach propagovali ekologické výhody svojho tovaru (34 percent), bola až pätina (20 percent) tvrdení nepodložených, zatiaľ čo 28 percent bolo vyhodnotených ako klamlivé či nekalé obchodné praktiky.
Kontrola taktiež ukázala, že 5 percent obchodníkov nesprávne uviedlo svoju identitu a 2 percentá nezverejnili celkovú cenu vrátane daní, čím mohli zavádzať zákazníkov.
Chystajú sa tvrdé zásahy
Počet obchodov, ktoré v tom či onom smere porušujú (alebo môžu porušovať) spotrebiteľské práva, je alarmujúci, čo jasne poukazuje na nutnosť tvrdých zásahov. Spotrebiteľské orgány aktuálne vyhodnocujú, či proti problematickým obchodníkom podniknú právne kroky. Je pritom vysoko pravdepodobné, že určité kroky prídu. Obchodníci totiž majú povinnosť dodržiavať pravidlá vyplývajúce zo smernice o právach spotrebiteľov a smernice o elektronickom obchode, ktoré zabezpečujú transparentnosť predaja a ochranu kupujúcich.
Stojí za zmienku, že za presadzovanie pravidiel EÚ v oblasti ochrany spotrebiteľov zodpovedá Sieť spolupráce na ochranu spotrebiteľa (CPC), ktorá združuje vnútroštátne orgány členských štátov pod vedením EK. Táto sieť zabezpečuje riešenie porušovaní právnych predpisov na jednotnom trhu EÚ.
Do prieskumu boli zapojené nasledovné členské štáty EÚ:
- Belgicko
- Bulharsko
- Cyprus
- Česko
- Dánsko
- Estónsko
- Fínsko
- Francúzsko
- Grécko
- Írsko
- Litva
- Lotyšsko
- Luxembursko
- Maďarsko
- Malta
- Nemecko
- Poľsko
- Portugalsko
- Rakúsko
- Rumunsko
- Slovensko
- Slovinsko
- Španielsko
- Švédsko
- Taliansko
- Island
- Nórsko