O definitívnom konci áut so spaľovacím motorom na pôde Európskej únie (EÚ) sa diskutuje už dlhšiu dobu. A hoci sa od pôvodného odhalenia tohto odvážneho plánu prihodilo množstvo dôležitých zmien, ktoré by mohli dátum zákazu posunúť na neskôr, vedenie bloku je stále odhodlané dodržať pôvodný časový rozvrh. Ako píše portál Novinky.cz, potvrdila to priamo Európska komisia (EK).
Zákon, ktorý prinesie zákaz predaja nových áut so spaľovacím motorom, vyvolal rozruch gigantických rozmerov, a to nielen u zákonodarcov, ale aj u automobiliek a spotrebiteľov. Mnohí pritom upozorňovali, že viaceré krajiny nie sú na transformáciu takýchto proporcií pripravené, často v dôsledku nevyhovujúcich ekonomických podmienok či nedostatočnej nabíjacej infraštruktúry.
S ekonomickými podmienkami úzko súvisí priemerná obstarávacia cena, ktorá je pri elektromobiloch stále vyššia ako pri spaľovákoch. To znamená, že mnohí si elektrický pohon jednoducho nemôžu dovoliť. Aj preto sa objavili petície, ktoré žiadali, aby sa zákaz posunul na neskorší termín.

EÚ je pevne rozhodnutá. Spaľovákom čoskoro odzvoní
EÚ však ostáva nekompromisná – EK potvrdila, že dátum začiatku platnosti zákazu predaja nových áut so spaľovacím motorom aj naďalej pripadá najneskôr na rok 2035.
Súbežne však oznámila investíciu vo výške 1,8-miliardy eur na vytvorenie bezpečného a konkurencieschopného dodávateľského reťazca pre suroviny nevyhnutné na výrobu batérií. Komisia potvrdila, že všetky nové osobné a ľahké úžitkové vozidlá predávané v EÚ budú od roku 2035 musieť mať nulové emisie CO2.
Komisia tiež predstavila návrh na zmenu systému pokút pre výrobcov automobilov, ktorí nesplnia emisné limity. Namiesto každoročného vyhodnocovania by sa plnenie cieľov sledovalo v trojročných obdobiach, čo by výrobcom poskytlo väčšiu flexibilitu.
Podpora domácej výroby
Ursula von der Leyenová, predsedníčka EK, zdôraznila, že cieľom uvedených zmien je podporiť udržateľný, konkurencieschopný a inovatívny automobilový priemysel. Kľúčovým benefitom má byť podpora domácej produkcie, vďaka čomu by sa Európa mala vyhnúť strategickej závislosti od tretích krajín, najmä v súvislosti s výrobou batérií.
Plán EÚ je rozhodne vítaný, nakoľko cieli na podporu jedného z najdôležitejších sektorov európskej ekonomiky – tvorí až 7 percent hrubého domáceho produktu (HDP), pričom zamestnáva viac ako 13-miliónov ľudí.
Vítaný je aj z toho dôvodu, že európsky automobilový sektor v poslednom období čelí viacerým vážnym problémom, ako sú slabý dopyt po elektromobiloch, rastúca a silnejúca konkurencia z Číny, ako aj možnosť dodatočných ciel na európske autá zo strany Spojených štátov.
Trumpova administratíva zvažuje zavedenie nových ciel na dovoz áut do Spojených štátov, čo by mohlo mať negatívny dopad najmä na nemecké automobilky. Hoci české ani slovenské automobilky priamo do Spojených štátov neexportujú vo veľkých objemoch, sú významnými dodávateľmi pre nemeckých výrobcov, ktorých sa clá môžu výrazne dotknúť.
EÚ a jej Clean Industrial Deal
V súvislosti s ozdravením automobilového priemyslu možno poukázať aj na investičný balík v hodnote 100-miliárd eur, ktorý bol oznámený v rámci plánu Clean Industrial Deal.
Cieľom tohto plánu je pomôcť európskym výrobcom udržať si konkurencieschopnosť v globálnom súboji o dominanciu na trhu s elektromobilmi. Okrem toho má slúžiť ako základ pre ekologickú a technologickú transformáciu priemyslu v rámci celej EÚ.
Plán tiež zahŕňa vytvorenie až 500-tisíc nových pracovných miest v oblasti technológií, digitalizácie a elektromobility, a to už do roku 2026. Von der Leyenová pri predstavení programu zdôraznila, že je nevyhnutné odstrániť bariéry, ktoré brzdia rast priemyslu, vrátane vysokých cien energií a nadmernej administratívnej záťaže.

Automobilky tiež získajú prístup k masívnym investíciám do vývoja nových technológií, ako sú batérie novej generácie, efektívnejšia výroba elektromobilov a podpora prechodu na uhlíkovo neutrálne výrobné procesy. Investície budú smerovať aj do výskumu a vývoja, čo pomôže znížiť výrobné náklady a zvýšiť efektivitu. Výsledkom toho môžu byť aj nižšie ceny konečných produktov – vozidiel.
EÚ ďalej plánuje zvýšiť počet nabíjacích staníc, čo zníži bariéry pre kupujúcich elektromobilov a zvýši dopyt po elektrických vozidlách. Väčší dopyt po elektromobiloch bude motivovať automobilky investovať do rozšírenia výroby a inovácií, čo im pomôže konkurovať čínskym a americkým značkám.
Napokon nemožno opomenúť ani úmysel bloku zjednodušiť regulačné procesy a znižovať náklady na energie, ktoré sú v Európe oproti USA a Číne výrazne vyššie, čím sa znížia náklady na výrobu a automobilky budú môcť efektívnejšie súťažiť na globálnom trhu.
Pochopiteľne, získajú na tom aj spotrebitelia, čiže zákazníci. Dotácie a investície do vývoja nových batérií a efektívnejšej výroby môžu znížiť náklady na výrobu elektromobilov. Vysoké clá na lacné čínske elektromobily pritom znížia tlak na európske značky, aby umelo neznižovali kvalitu kvôli cenovej konkurencii. Automobilky tak budú môcť ponúkať dostupnejšie modely elektromobilov aj v strednej a nižšej cenovej kategórii.
Podrobnejšie sme sa tejto téme venovali v samostatnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.