Umelá inteligencia preniká do rôznych oblastí a najnovší výskum ukázal, že by mohla zasiahnuť aj psychologické poradenstvo. Ľudia totižto považujú AI za súcitnejšiu ako odborníkov na duševné zdravie. To otvára otázky, ako by sa mohlo psychologické poradenstvo vyvíjať v budúcnosti. Na stole sú tiež otázky, či by psychológov mohla nahradiť umelá inteligencia.
Ako informoval portál Live Science, nová štúdia ukázala, že ľudia považujú AI za súcitnejšiu a chápavejšiu ako psychológov či iných pracovníkov zaoberajúcich sa duševným zdravím. Toto zistenie ukázalo, že AI dokáže prekonať ľudí v oblastiach, o ktorých sa predpokladalo, že v nich môžu byť dobrí len ľudia, ktorí majú reálne spoločenské skúsenosti.
AI je súcitnejšia než ľudia
Štúdiu publikoval začiatkom tohto roka Communications Psychology. Vedci vykonali sériu štyroch experimentov, ktorých sa zúčastnilo 550 ľudí. Tí hodnotili empatické reakcie z hľadiska súcitu, ktoré generovala AI, v porovnaní s odpoveďami od profesionálov. Účastníci výskumu poskytli najskôr informácie o osobných skúsenostiach a potom hodnotili spomínaný súcit, vnímavosť a vyjadrili sa aj k celkovej preferencii. Odpovede, ktoré generovala AI, boli v priemere hodnotené o 16 percent súcitnejšie ako reakcie od reálnych ľudí. Väčšina (68 percent) ľudí preferovala AI oproti vyškoleným odborníkom na krízu.
Nové poznatky naznačujú, že AI má potenciál využitia v kontextoch, ktoré si vyžadujú empatickú interakciu s potenciálom riešiť rastúcu potrebu empatie v podporných komunikačných kontextoch. Ľudia dávali prednosť AI aj v prípade, keď im vedci odhalili, že si zvolili umelú inteligenciu.
Využitie AI v psychológii
Vedúca štúdie Dariya Ovsyannikova, ktoré pôsobí ako manažérka laboratória na katedre psychológie Torontskej univerzity, vyzdvihla úspech AI. Podľa jej slov má umelá inteligencia schopnosti identifikovať jemné detaily a zostať pritom objektíva, aj keď jej ľudia popisovali krízové situácie. Vďaka tomu bola AI schopná generovať pozornú komunikáciu, ktorá používateľovi poskytla ilúziu empatie. Dodala, že za horšími výsledkami reálnych ľudí mohlo byť tiež to, že odborníci sú náchylní na únavu alebo vyhorenie.
Eleanor Watson , členka IEEE, etického inžiniera AI a fakulty AI na Singularity University, nepovažuje tieto výsledky za prekvapivé. Dodala, že ľudskí lekári sú obmedzení ich priamymi klinickými skúsenosťami a kognitívnymi obmedzeniami. Rozsah údajov, ktoré môže AI spracovať, zásadne mení rovnicu terapeutickej podpory. Môže tiež potenciálne umožniť pacientom získať perspektívy alebo prístupy, v ktorých ich terapeut nebol vyškolený. Globálne je starostlivosť o duševné zdravie v kríze, pretože nie je dostatok odborníkov a práve túto medzeru by mohla zaplniť umelá inteligencia.
Bezpečnostné výzvy
Watson vyzdvihla, že umelá inteligencia môžu byť pre ľudí s duševnými problémami dostupným a lacným nástrojom. Na druhej strane, odborníci majú preplnené termíny a sedenia s nimi sú finančne nákladné. Za prínos označila tiež to, že ľudia majú pri komunikácii so strojom menej obáv a nemusia sa hanbiť otvárať ani citlivejšie témy. Odborníčka ale upozornila aj na možné riziká. Ľudia sa môžu stať na AI závislými a zanedbať kontakty s reálnymi ľuďmi. Taktiež je tu otázka súkromia a ochrany osobných údajov. Či umelá inteligencia prenikne vo väčšej miere do oblasti psychológie a môže suplovať nedostatok odborníkov na duševné zdravie, to ukáže až čas.