V uplynulých týždňoch sa mnohí vodiči sťažovali na nečakané výzvy na úhradu vysokých poplatkov za parkovanie v Rakúsku. Na prvý pohľad vyzerali tieto plochy ako bežné verejné odstaviská, bez akéhokoľvek parkomatu či závory. Majitelia, ktorí zvyčajne osadili len drobné varovanie či monitorovali situáciu kamerou, si následne nárokovali vysoké sankčné sumy – neraz v rozpätí 100 až 1200 eur.
Zastavenie na takýchto priestranstvách sa pre vodičov stalo nákladnou skúsenosťou: po pár dňoch či týždňoch im mohol prísť do schránky list s požiadavkou na okamžitú úhradu. Mnohí radšej zaplatili bezodkladne, obávajúc sa dlhých právnych sporov s cudzím majiteľom parcely v zahraničí. Takéto praktiky neskôr vyvolali pozornosť spotrebiteľských organizácií, ktoré ich označili za zavádzajúce.
Súdny verdikt a finančný strop
Na základe viacerých podnetov od poškodených vodičov a v spolupráci so združeniami na ochranu spotrebiteľov sa celá situácia dostala pred rakúsky súd. Ten rozhodol, že majitelia môžu uplatňovať len sumu zodpovedajúcu reálnej strate či nákladom, nie neúmernú pokutu. Maximálnu možnú hranicu súd stanovil približne na 30 eur, zdôvodnených ako náhrada za neoprávnené využitie pozemku.

Súd tiež podotkol, že ak parcela nebola dostatočne označená ako súkromná, vodiči nemali šancu zistiť, že parkovanie je nežiadúce. V prípade, že majiteľ zámerne necháva parkovisko bez jasných znakov a až následne zasiela sankcie, môže ísť o pokus cielene zavádzať motoristov. Nové rozhodnutie tak má vnášať do týchto prípadov väčšiu spravodlivosť a motivovať vlastníkov k lepšiemu označovaniu.
Čo robiť pri spornom parkovaní
Podľa právnych špecialistov môžu vodiči, ktorí zaplatili vysokú sumu, zvážiť podanie spätnej žaloby. Ak je výška sankcie nad odporúčanou hranicou a zároveň chýbal dostatočný počet nápisov v jazyku, ktorému by vodič vedel rozumieť, existuje šanca, že im rakúsky súd prisúdi právo na vrátenie časti platieb.
- Hľadajte značky – Ak je plocha skutočne verejná alebo mestská, spravidla tam bývajú tabuľky, parkomat či všeobecné podmienky státia
- Pri pochybnostiach radšej odíďte – Ak na mieste nevidíte žiadne informácie, no je tam nápadne veľa áut a žiadna cena ani pokyny, môže ísť o „pascu“
- Urobte si fotografie – Ak by ste mali neskôr riešiť spor, fotodokumentácia prostredia dokáže ukázať, že chýbali riadne varovania
Možný precedens aj pre iné oblasti
Keďže tento prípad riešil rakúsky súd, očakáva sa, že verdikt môže ovplyvniť ďalšie lokality, kde si vlastníci pýtajú prehnané pokuty. Často pritom ide o priestory v okolí letísk, nákupných centier či hotelov, kde rotuje množstvo vozidiel vrátane zahraničných turistov. Ak sa bude situácia opakovať, vodiči disponujú možnosťou odkazovať sa na existujúce rozhodnutie súdu.
Taktiež sa môže stať, že pri rastúcom počte sťažností rakúske mestá či obce prijmú podrobnejšie nariadenia na označovanie. V ideálnom prípade by mal byť súkromný charakter jasne vyznačený pri vjazde, s uvedením platných pravidiel a príslušnej ceny. Inak hrozí, že celý systém pokutovania bude považovaný za neférový či dokonca nezákonný.