Po tom, ako Spojené štáty oznámili zavedenie 25-percentných dovozných ciel na automobily nevyrobené v USA, prišla okamžitá reakcia Európskej únie. Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová vyjadrila znepokojenie a poľutovanie nad týmto americkým rozhodnutím, ktoré podľa nej poškodzuje obe strany Atlantiku.
Podľa Európskej komisie clá nie sú ničím iným ako dodatočnými daňami, ktoré zaťažujú firmy aj spotrebiteľov. Zavedenie ciel môže znamenať zvýšené náklady pre európske automobilky a tiež zdraženie vozidiel pre amerických zákazníkov. Európska únia preto pripravuje analýzu dopadov týchto nových ciel a bude zvažovať ďalšie kroky, vrátane možných protiopatrení, ktoré by mali zmierniť negatívny dopad na európsku ekonomiku.
Ohrozené sú pracovné miesta a ekonomická stabilita
Automobilový priemysel je jedným z kľúčových odvetví európskej ekonomiky, ktorý zamestnáva milióny ľudí a prispieva k technologickým inováciám. Európska komisia preto zdôrazňuje potrebu chrániť tieto pracovné miesta a konkurencieschopnosť európskych výrobcov automobilov. Výrazné clá by mohli znížiť konkurencieschopnosť európskych automobiliek na americkom trhu a ohroziť zamestnanosť v tomto sektore.
Podľa odborníkov je navyše problémom aj fakt, že európske automobilky majú silne prepojené dodávateľské reťazce, ktoré siahajú až do USA. Zavedenie vysokých dovozných ciel preto môže narušiť tieto komplexné ekonomické vzťahy a zvýšiť neistotu v celom automobilovom sektore.

Rokovania sú naďalej prioritou
Napriek aktuálnej situácii Európska únia stále vidí priestor na diplomatické riešenie sporu. Európska komisia zdôrazňuje svoju pripravenosť na rokovania so Spojenými štátmi s cieľom nájsť vzájomne prijateľné riešenie a zabrániť ďalšej eskalácii obchodných konfliktov.
Európska komisia bude podľa slov predsedníčky von der Leyenovej ďalej pozorne sledovať kroky americkej administratívy a vyhodnocovať ich vplyv na európsky trh. Zároveň deklarovala pripravenosť brániť záujmy európskych firiem a spotrebiteľov tak, aby nedošlo k dlhodobým škodám na oboch stranách Atlantiku.
Nové clá, ktoré by mali začať platiť od 2. apríla, môžu byť podľa ekonomických expertov vážnou skúškou transatlantických vzťahov a budú si vyžadovať citlivú a zodpovednú reakciu zo strany Európskej únie.