Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky pripravuje výraznú reformu pravidiel cestnej premávky, ktorá by mohla začať platiť už v októbri 2025. Jednou z najdiskutovanejších zmien je zavedenie oficiálnej tolerancie alkoholu v krvi vodičov. Doteraz platila nulová tolerancia, avšak v praxi už polícia často tolerovala hodnoty do 0,29 promile.
Nová právna úprava stanovuje toleranciu alkoholu do 0,2 promile, čo má slúžiť najmä na ochranu vodičov, ktorí mohli nechtiac požitie alkoholu zaznamenať napríklad cez sirupy proti kašľu alebo podobné produkty. Táto zmena by mala odbúrať neistotu vodičov pri dychovej skúške, no nemala by povzbudzovať k nezodpovednému správaniu za volantom.

Bodový systém a prísnejšie pokuty
Ďalšou zásadnou zmenou je zavedenie bodového systému pre vodičov, ktorý už dlhšie funguje v mnohých európskych krajinách. Body budú vodiči získavať za rôzne dopravné priestupky, pričom každý priestupok bude ohodnotený podľa jeho závažnosti:
- Najvážnejšie priestupky, najmä trestné činy, budú trestané tromi bodmi.
- Za závažné porušenia pravidiel, napríklad výrazné prekročenie rýchlosti alebo jazdu na červenú, vodič dostane dva body.
- Za menej závažné priestupky, ako je napríklad nesprávne parkovanie, dostane vodič jeden bod.
V prípade, že vodič dosiahne päť bodov, príde o vodičský preukaz. Začiatočníci a vodiči, ktorí už mali odobraté oprávnenie, budú získavať body dvojnásobnou rýchlosťou.
Zvýši sa aj pokutovanie prostredníctvom tzv. objektívnej zodpovednosti, kedy pokutu zaplatí majiteľ vozidla bez ohľadu na to, kto v danom čase vozidlo riadil. Sankcie sú nasledovné:
- Vjazd do upchatej križovatky: 99 eur
- Nedodržanie odstupu na diaľnici: 99 eur
- Používanie telefónu počas jazdy: 249 eur
- Jazda bez bezpečnostného pásu: 78 eur
- Jazda v protismere: 249 eur
Zvýšená ochrana chodcov na priechodoch
Ministerstvo pripravuje aj opatrenia na zvýšenie bezpečnosti chodcov, ktoré vstúpia do platnosti neskôr, až v apríli 2026. Podľa novej legislatívy budú musieť vodiči dať prednosť chodcom nielen vtedy, keď sa už nachádzajú na priechode, ale aj v prípade, že chodec prejavuje jasný úmysel na priechod vstúpiť.
Táto zmena má znížiť počet nehôd a zvýšiť pozornosť vodičov, ktorí často nedostatočne sledujú dianie na chodníkoch a priechodoch.