Na Slovensku sa schyľuje k veľkej renovácii pravidiel cestnej premávky, pričom platiť by mohli začať už tento rok. Plánované zmeny sú pomerne rozsiahle a predstavilo ich Ministerstvo vnútra (MV) SR. Medzi tie hlavné patrí zavedenie bodového systému, formálne zakotvenie tolerancie alkoholu do určitej hranice, ako aj prísnejšie pravidlá pre vodičov na priechodoch pre chodcov. Téme sa venuje denník Regióny.sk.
Zmeny sú momentálne v procese pripomienkovania a v najbližších týždňoch prejdú medzirezortným konaním. Ak budú schválené, prvé zmeny môžu začať platiť už od októbra 2025. Výnimkou budú nové pravidlá týkajúce sa ochrany chodcov na priechodoch, ktoré by mali vstúpiť do platnosti až v apríli 2026.
Tolerancia alkoholu za volantom
To, že alkohol za volant nepatrí, vie asi každý. Aj menšia hladina totiž môže viesť k menšej pozornosti vodiča, čo sa môže skončiť aj fatálnou dopravnou nehodou. Vo viacerých krajinách však existuje akási tolerancia. Zvyčajne je ňou hladina, pri ktorej je „miera opitosti“ relatívne bezpečná, teda nepredstavuje až tak značné riziko.

Samozrejme, účelom tejto zmeny nie je podporovať ľudí k tomu, aby za volant sadali pod vplyvom. Tolerancia sa môže hodiť napríklad v prípade, že vodič pred sadnutím za volant požil iné nápoje či produkty, ktoré obsahujú malé množstvo alkoholu. Exemplárnym príkladom sú sirupy proti kašľu.
Doposiaľ na Slovensku platila nulová tolerancia alkoholu za volantom, hoci je pravda, že policajti už dlhšiu dobu často netrestajú prípady, kedy dychová skúška ukáže hodnotu do 0,14 mg/l, čo zodpovedá približne 0,29 promile, a to práve kvôli takým scenárom, aké sme načrtli vyššie.
Nová úprava však tento postup zakotví priamo do zákona a s vyššou hranicou. Postih nebude hroziť vodičom, ktorým policajti pri dychovej skúške namerajú hladinu alkoholu v krvi do 0,2 promile.
Prísnejšie pravidlá pri kontakte s priechodmi pre chodcov
Rezort vnútra tiež plánuje posilniť ochranu chodcov, a to zavedením povinnosti pre vodičov pozornejšie sledovať situáciu na priechodoch.
Po novom budú musieť dať prednosť nielen chodcovi, ktorý už na priechod vstúpil, ale aj tomu, kto sa k nemu blíži, sleduje premávku a evidentne sa pripravuje prejsť. Tento krok má zvýšiť bezpečnosť najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky.
Bodový systém
Slovensko by sa tiež mohlo zaradiť medzi krajiny s bodovým systémom pre vodičov. Nový systém bude fungovať na princípe udeľovania bodov za rôzne priestupky:
- 3 body za trestné činy
- 2 body za závažné porušenia pravidiel
- 1 bod za menšie priestupky
V prípade, že vodič nazbiera 5 „trestných“ bodov, bude mu odobratý vodičský preukaz. Prísnejšie pravidlá sa budú vzťahovať na začínajúcich vodičov a na tých, ktorí už o vodičské oprávnenie prišli – v ich prípade sa bude počet pridelených bodov zdvojnásobovať.

Objektívna zodpovednosť a nové pokuty
Napokon štát plánuje rozšíriť okruh priestupkov, za ktoré bude zodpovedný držiteľ vozidla bez ohľadu na to, kto auto v danom čase šoféroval. Medzi takéto porušenia budú patriť:
- Vjazd do križovatky, z ktorej už nie je možné pokračovať v jazde – pokuta 99 eur
- Nedodržanie minimálnej vzdialenosti na diaľnici – pokuta 99 eur
- Používanie telefónu počas jazdy – pokuta 249 eur
- Nezapnutie bezpečnostného pásu – pokuta 78 eur
- Jazda v protismere – pokuta 249 eur
Ako sme spomenuli, pravidlá týkajúce sa tolerancie a bodového systému by mohli vstúpiť do platnosti už na jeseň tohto roka, presnejšie v októbri. Pravidlá týkajúce sa ochrany chodcov na priechodoch by mali vstúpiť do platnosti v apríli 2026.