Elektromobily sa v Európskej únii (EÚ) dočkajú zásadného posilnenia. Vedenie bloku sa totiž rozhodlo podniknúť zásadne podporiť pokrok automobilového sektora, a to konkrétne prostredníctvom investičného balíka v hodnota až 100-miliárd eur. Oznámený bol v rámci plánu nazývaného Clean Industrial Deal, informuje magazín Auto Trendy.
Cieľom tohto plánu je pomôcť európskym výrobcom udržať si konkurencieschopnosť v globálnom súboji o dominanciu na trhu s elektromobilmi. Okrem toho má slúžiť ako základ pre ekologickú a technologickú transformáciu priemyslu v rámci celej EÚ.
EÚ rieši kritické problémy
Nový plán je fantastickou správou, ktorá priamo reaguje na pomerne nepriaznivý vývoj európskeho automobilového sektoru v poslednom období. Priemysel čelil a stále čelí početným výzvam, hoci nie všetky pochádzali či pochádzajú zo zahraničia. Samozrejme, silná čínska konkurencia je jednou z nich, no komplikácie predstavovali napríklad aj nové emisné limity. EÚ nastavila extrémne prísne hranice, ktorých splnenie bolo pre mnohé automobilky de facto nemožné.

Aby sme konkrétnejší, prísnejšie emisné limity pre výrobcov automobilov platia od začiatku tohto roka. Týkajú sa automobiliek, ktoré pôsobia na európskom trhu a priemerné emisie CO2 sa vzťahujú na celý vozový park konkrétnych výrobcov.
Niektoré automobilky však zápasia s nedostatočným predajom elektrickým vozidiel, čo znamená, že limity pravdepodobne (či takmer isto) nedokážu splniť. Za nesplnenie emisných limitov pritom hrozia astronomické pokuty, ktoré by mohli aj vychýrené mená zraziť na kolená. Pochopiteľne, to by konkurencieschopnosti európskeho automobilového priemyslu rozhodne neprospelo.
Našťastie si EÚ neskôr uvedomila rizikovosť svojho rozhodnutia, a preto sa rozhodla svoj postoj prehodnotiť. Automobilky napokon dostanú na splnenie emisných limitov viac času, i keď celkové emisie majú byť zachované podľa pôvodného plánu. Tejto téme sme sa podrobnejšie venovali v samostatnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.
Pokiaľ ide o čínsku konkurenciu, tá predstavuje hrozbu najmä v dôsledku extrémne nízkych výrobných nákladov, ktoré umožňujú štedré dotácie od Pekingu. EÚ sa pokúsila zabrániť „záplave“ čínskych elektromobilov vyššími clami, no tie sa neukázali byť 100-percentne efektívne.
Európski výrobcovia začali zaostávať a ich podiel na trhu sa priebežne znižoval. To časom vyústilo do vážnych problémov, akými sú pokles výroby, rast nákladov a v niektorých prípadoch aj prepúšťanie zamestnancov.
Clean Industrial Deal
Automobilky aj odborníci sa dožadovali rozsiahlej reformy, ktorá by priemysel postavila späť na nohy. A EÚ ich prosby skutočne vyslyšala. Európska komisia (EK) na čele s Ursulou von der Leyenovou predstavila už zmienenú dohodu Clean Industrial Deal. Zahŕňa investíciu viac ako 100-miliárd eur, ktoré budú smerovať do vývoja nových technológií, výroby elektromobilov a podpory udržateľných projektov.
Plán tiež zahŕňa vytvorenie až 500-tisíc nových pracovných miest v oblasti technológií, digitalizácie a elektromobility, a to už do roku 2026. Von der Leyenová pri predstavení programu zdôraznila, že je nevyhnutné odstrániť bariéry, ktoré brzdia rast priemyslu, vrátane vysokých cien energií a nadmernej administratívnej záťaže.
Čo to znamená pre automobilky?
Clean Industrial Deal môže európskym automobilkám pomôcť viacerými spôsobmi, ktoré sa sústreďujú na finančnú podporu, zníženie regulačného tlaku a ochranu domáceho trhu.
Automobilky získajú prístup k masívnym investíciám do vývoja nových technológií, ako sú batérie novej generácie, efektívnejšia výroba elektromobilov a podpora prechodu na uhlíkovo neutrálne výrobné procesy. Investície budú smerovať aj do výskumu a vývoja, čo pomôže znížiť výrobné náklady a zvýšiť efektivitu. Výsledkom toho môžu byť aj nižšie ceny konečných produktov – vozidiel.
EÚ tiež plánuje zvýšiť počet nabíjacích staníc, čo zníži bariéry pre kupujúcich elektromobilov a zvýši dopyt po elektrických vozidlách. Väčší dopyt po elektromobiloch bude motivovať automobilky investovať do rozšírenia výroby a inovácií, čo im pomôže konkurovať čínskym a americkým značkám.

Aby toho nebolo málo, EÚ tiež chce zjednodušiť regulačné procesy a znižovať náklady na energie, ktoré sú v Európe oproti USA a Číne výrazne vyššie, čím sa znížia náklady na výrobu a automobilky budú môcť efektívnejšie súťažiť na globálnom trhu.
Čo to znamená pre spotrebiteľov?
Pochopiteľne, keď je prostredie vhodné pre automobilky, je vhodné aj pre záujemcov o nové vozidlá. Nový plán môže automobilkám znížiť výrobné náklady, ktoré by sa časom mohli pretaviť do cenovo dostupnejších elektrických vozidiel.
Dotácie a investície do vývoja nových batérií a efektívnejšej výroby môžu znížiť náklady na výrobu elektromobilov. Vysoké clá na lacné čínske elektromobily pritom znížia tlak na európske značky, aby umelo neznižovali kvalitu kvôli cenovej konkurencii. Automobilky tak budú môcť ponúkať dostupnejšie modely elektromobilov aj v strednej a nižšej cenovej kategórii.
Investície do nabíjacej infraštruktúry zase znamenajú viac verejných nabíjacích staníc v mestách aj na diaľniciach. To rieši jeden z hlavných problémov elektromobilov – nedostatok možností na pohodlné nabíjanie. Navyše, ak bude vďaka plánu viac obnoviteľných zdrojov energie, môže to znížiť cenu elektriny, čo pomôže majiteľom elektromobilov znížiť náklady na nabíjanie.
Pokiaľ ide o prácu, vytvorenie až pol milióna nových pracovných miest v oblasti technológií, digitalizácie a elektromobility môže pomôcť znížiť nezamestnanosť a posilniť ekonomiku. Silnejšia ekonomika znamená stabilnejšie príjmy pre obyvateľov a lepšie možnosti financovania kúpy nového vozidla.

EÚ teda jasne ukázala, že automobilový priemysel zostáva jednou z jej hlavných priorít. Investícia 100-miliárd eur nie je len krokom k ekologickej transformácii, ale aj pokusom zachovať konkurencieschopnosť európskych výrobcov na globálnej scéne.
Zostáva však otázne, či tieto opatrenia skutočne prinesú očakávané výsledky a pomôžu Európe udržať si svoju silnú pozíciu na automobilovom trhu.