Doba je ťažká, a to najmä pre automobilky, nech majú hocijako silné renomé. Výnimkou nie je ani silná, dokonca sa dá povedať legendárna značka, ktorá spadá pod nemecký koncern Volkswagen – Audi. Tá totiž po novom oznámila významné znižovanie počtu pracovných miesto vo svojich závodoch, konkrétne tých na domácom, teda nemeckom území. Téme sa venuje denník Teraz.sk.
Podľa najnovších informácií spoločnosť plánuje zrušiť až 7 500 pracovných pozícií, a to v priebehu najbližších piatich rokov. Tento krok má vystupovať ako súčasť širšieho úsporného programu. Masívne prepúšťanie potvrdili priamo predstavitelia firmy, ako aj zástupcovia zamestnaneckej rady.
Možno vás to prekvapí, no pôvodne automobilka plánovala zrušiť ešte viac pracovných miest, konkrétne 12-tisíc. Po intenzívnych diskusiách medzi jej vedením a zamestnaneckou radou však napokon došlo na kompromis, a síce zníženie počtu prepustených. Konečný plán, ako sme spomenuli, počíta so zrušením 7 500 pracovných miest do roku 2029. Najviac vaj budú zasiahnuté administratívne a vývojové oddelenie.

Volkswagen sa topí v problémoch. Musí konať
Pokiaľ ide o zmienený širší úsporný program, jeho cieľom je znížiť finančné náklady spoločnosti. Táto iniciatíva priamo súvisí s veľmi slabými výsledkami Volkswagenu, ktoré sú z roka na rok horšie a horšie. Počet predaných vozidiel, a teda aj zákazníkov, klesá, čo pre koncern znamená čoraz slabšie tržby. Situácia priebežne eskalovala a napokon vyvrcholila do rozsiahlej reštrukturalizácie, ktorá, žiaľ, zahŕňa aj prepúšťanie.
Prepúšťanie vytvára značnú úsporu na mzdových nákladoch, ktoré vystupujú ako podstatná časť nákladovej stránky azda každej jednej firmy. Samozrejme, aby bolo možné dosahovať zisk, prepúšťat musia v oblastiach, kde je zamestnancov priveľa a ich prínos vedenie vyhodnotí ako nedostatočný či „obetovateľný“.
Volkswagen chce prostredníctvom úsporného balíka ušetriť viac ako jednu miliardu eur ročne, konkrétne v strednodobom horizonte. Škrty pritom neplánuje len v rámci Audi, ale v rámci celej organizácie. Doteraz oznámil zrušenie približne 48-tisíc pracovných miest v rôznych divíziách.

Najviac pracovníkov ubudne priamo vo Volkswagene, čiže hlavnej značke. Len tá plánuje zrušiť približne 35-tisíc pracovných miest. Medzi ďalšie značky, ktoré budú prepúšťať, patria Porsche (približne 3 900 zamestnancov) či Cariad, čo je softvérová divízia koncernu (približne 1 600 zamestancov).
Prepúšťanie pomôže, no nespasí
Zaujímavosťou je, že Audi aj napriek rozsiahlym škrtom pracovných pozícií v nasledujúcich štyroch rokoch plánuje významne investovať do svojich nemeckých závodov – konkrétne do modernizácie a prechodu na elektromobilitu chce investovať 8-miliárd eur. Táto čiastka má pomôcť udržať konkurencieschopnosť značky v čoraz náročnejšom automobilovom sektore.
Taktiež stojí za zmienku, že Audi sa v ťažkostiach neocitá po prvýkrát. Už v roku 2019 zrušila približne 9 500 pracovných miest, čo malo uvoľniť financie na prechod k výrobe elektrických vozidiel. Napriek týmto snahám však firma stále zápasí s poklesom ziskovosti.
V roku 2024 zaznamenala výrazný pokles prevádzkovej marže, ktorá za prvých deväť mesiacov minulého roka klesla na 4,5 percenta, zatiaľ čo v rovnakom období roku 2023 bola ešte na úrovni 7 percent. Dôvodom je najmä slabý predaj na kľúčových trhoch a náklady spojené s ukončením výroby v závode v Bruseli.
Podrobné výsledky hospodárenia za minulý rok má Audi zverejniť už zajtra (18. marca). Očakáva sa, že odhalené údaje poskytnú jasnejší obraz o finančnej kondícii značky a ďalších krokoch v jej stratégii.