Po rokoch intenzívnych diskusií o riešení znečistenia ovzdušia sa vedenie Mníchova rozhodlo natrvalo zaviesť maximálnu rýchlosť 30 km/h na rušnej mestskej komunikácii Mittlerer Ring. Cieľom tohto kroku bolo vyhnúť sa tvrdšiemu opatreniu – plošnému zákazu jazdy dieselových áut spĺňajúcich emisnú normu Euro 5, píšu Autoviny.
Úsek s novým obmedzením rýchlosti je dlhý približne 2,5 kilometra a nachádza sa na Landshuter Allee, jednej z najviac znečistených ciest v Nemecku. Toto rozhodnutie je súčasťou stratégie mesta pre splnenie limitov Európskej únie na koncentráciu oxidu dusičnatého (NO2). Hodnoty škodlivín sa výrazne znížili, pričom jedným z faktorov bol aj celkový pokles intenzity dopravy v meste o približne 10 %.
Politické spory a súdne rozhodnutia
Rozhodnutie mníchovských úradov narazilo na rôzne reakcie. Väčšina politických strán ho podporila, avšak časť opozície namietala, že samotné zníženie rýchlosti nemusí byť dostatočne účinné a mohlo by obmedziť plynulosť dopravy.
Mesto pôvodne uvažovalo aj o rozšírení zákazu dieselových vozidiel, ktorý by sa dotkol veľkého počtu majiteľov naftových áut. Napriek požiadavkám environmentálnych organizácií ako Deutsche Umwelthilfe bolo toto opatrenie odložené, keďže zlepšenie kvality ovzdušia bolo podľa meraní dostatočné aj pri aktuálnych opatreniach.
Správny súd v Bavorsku pôvodne požadoval prísnejšie opatrenia, ale po následnom zlepšení ovzdušia súhlasil s ponechaním limitu 30 km/h ako postačujúceho riešenia, pokiaľ sa budú limity aj naďalej dodržiavať.

Zdravie obyvateľov stále ohrozené
Oxid dusičnatý, ktorý produkujú prevažne dieselové vozidlá, spôsobuje vážne zdravotné problémy, ako sú respiračné choroby a ochorenia srdcovo-cievneho systému. Podľa údajov Európskej environmentálnej agentúry zomiera v dôsledku znečistenia ovzdušia v Mníchove každoročne približne 700 ľudí predčasne.
Preto experti upozorňujú, že hoci aktuálne opatrenia priniesli pozitívne výsledky, mesto bude pravdepodobne nútené zaviesť ešte prísnejšie kroky v budúcnosti, ak chce dlhodobo ochrániť zdravie svojich obyvateľov.
Na Slovensku zatiaľ podobné opatrenia zavedené neboli, no s rastúcimi environmentálnymi požiadavkami môže byť otázkou času, kedy sa podobné limity dostanú aj do slovenských miest, prípadne či bude nutné pristúpiť aj k obmedzeniu dieselových motorov.