Keď sa firma rozhodne pre reštrukturalizáciu, je to ako hodiť si mincou. Buď to vyjde, alebo nie. Nedávno sa k tomuto odvážnemu kroku odhodlala jedna obľúbená automobilka, ktorá má zastúpenie aj na slovenskom trhu – Jaguar. Zdá sa pritom, že výsledok nebude taký úspešný, ako mnohí očakávali. Práve naopak, očakáva sa extrémny úbytok zákazníkov, čo sa automaticky spája aj s poklesom tržieb. Na druhú stranu, automobilka sa tvári, že jej to veľmi neprekáža. Téme sa venuje server Motor1.com.
Konkrétne sa hovorí o tom, že Jaguar v dôsledku reštrukturalizácie príde až o 85 percent súčasných zákazníkov. Aby sme boli konkrétnejší, nový elektromobil luxusnej značky si podľa výkonného riaditeľa Rawdona Glovera zakúpi iba 15 percent existujúcej klientely. Ide o obrovský hazard, no Jaguar si za svojou stratégiou stojí.
Riziko ešte väčšmi upevňuje skutočnosť, že väčšinu zákazníkov, ktorých stratí, automobilka nebude schopná nahradiť. Dôvodom je, že nové vozidlá budú určené hlavne pre bohatších kupcov. Napríklad koncept Type 00, ktorý možno klasifikovať ako luxusný elektrický grand tourer, debutuje so šesťcifernou sumou, a to ako v dolároch, tak aj eurách a librách.

Automobilka už znížila objem výroby
Súčasťou reštrukturalizácie je viacero dôležitých zmien, pričom sa týkajú aj výroby – automobilka už teraz prechádza na nízkoobjemovú produkciu.
Väčšina modelov zo súčasnej ponuky už bola vyradená, čo spôsobilo prudký pokles predaja. V roku 2024 predal Jaguar iba 33-tisíc vozidiel. Pre porovnanie, v roku 2018 vykázal objem predaja takmer 181-tisíc áut. V priebehu šiestich rokov tak na predajoch stratil takmer 82 percent.
Tento trend takmer istotne bude pokračovať aj v roku 2025, nakoľko došlo k ukončeniu výroby modelov XE, XF, F-Type, E-Pace a I-Pace. Jediným modelom, ktorý zostáva vo výrobe, je SUV F-Pace, no aj ten bude postupne vyradený, a to začiatkom budúceho roka. V tom istom období sa očakáva aj predstavenie sériovej verzie Type 00.
Čo sa týka konkrétne Type 00, nedávno sa objavilo video s maskovaným prototypom, ktoré naznačuje, že novinka si zachová extravagantný dizajn a veľké rozmery z konceptu. Glover potvrdil, že verzia určená pre sériovú výrobu sa nebude výrazne líšiť. Bude sa tak niesť v duchu aerodynamických línií bez zadného okna. Zaujímavé je aj to, že Jaguar už nebude používať svoje ikonické logo s mačkou na bokoch auta. Namiesto toho bude názov značky napísaný na prednej aj zadnej časti vozidla.

Chce novú klientelu, no to nebude ľahké
Podľa Glovera je kľúčom k udržateľnosti Jaguaru oslovenie úplne novej klientely. Nová generácia áut bude zameraná na bohatých zákazníkov v mestách, ktorých hlavne zaujme dizajn. Výkonnosť a technické parametre elektromobilu pre nich nie sú prioritou – riaditeľ tvrdí, že pohonné ústrojenstvo je pre prémiových zákazníkov až na 13. mieste pri rozhodovaní.
Je ale otázne, či sa automobilke skutočne podarí získať novú klientelu. A ak aj áno, dôležitá bude jej veľkosť. Pokiaľ budú nadchádzajúce vozidlá príliš drahé a extravagantné, je tu veľké riziko, že zákazníci radšej zvolia konkurenčnú značku. Predsa len luxusných automobiliek na trhu dnes nie je zrovna málo.
Spočiatku môže opätovný rast zákazníkov brzdiť aj absencia modelov so spaľovacím motorom. Hoci elektromobilita má takmer istú budúcnosť, nateraz stále dominujú spaľováky, pričom sa očakáva, že tento pomer ešte nejaký čas bude pretrvávať. Konkrétne v Európe, respektíve Európskej únii (EÚ), bude zákaz predaja nových spaľovákov zakázaný až od roku 2035. Jaguar pritom verí, že elektromotor sa stane dominantným typom pohonu už do roku 2030.
Glover taktiež kritizuje aktuálnu ponuku elektrických áut, pričom tvrdí, že automobilový priemysel zatiaľ nedokázal vyrobiť skutočne vzrušujúce elektromobily. Nateraz nevieme, či tým chce naznačiť, že elektromobily značky Jaguar budú iné, teda vzrušujúce. Vieme však, že jeho výroku výrazne kontrujú modely ako Rimac Nevera či Lotus Evija, ktoré rozhodne nie sú žiadna nuda. Okrem toho sa špekuluje, že Mercedes-AMG už čoskoro predstaví vlastný elektrický superšport.
Jaguar teda prechádza radikálnou transformáciou. Odchádza od širokej ponuky modelov, aby sa stal exkluzívnou značkou pre bohatých zákazníkov, ktorí kladú dôraz na dizajn a luxus. Tento odvážny krok môže priniesť veľké zmeny – ale aj značné riziká.
Čo viedlo Jaguar k zmenám?
Automobilka, hoci má veľmi silné renomé, sa už dlhšiu dobu neteší takým výsledkom, aké by si jej vedenie prialo. Uviedla, že urobila chybu, keď vymenila svoju lukratívnosť za vysoký objem predaja. Dôvodom pravdepodobne bola vidina vyššieho zisku. Napokon sa ale ukázalo, že nešlo o výhodnú transakciu. Zaostala totiž za svojimi hlavnými konkurentmi, ako sú BMW či Mercedes-Benz.
Glover skonštatoval, že nebojácnosť zohráva kľúčovú úlohu v úsilí vrátiť značku Jaguar späť na výslnie. Dodal, že najviac sa jej vždy darilo vtedy, keď odporovala konvenciám. Uvidíme, či jej táto stratégia vyjde aj v budúcnosti.
Podrobnejšie sme sa reštrukturalizácii Jaguaru venovali v samostatnom článku na tomto odkaze.