Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) je nezávislá organizácia, ktorá hodnotí bezpečnosť nových áut predávaných na európskom trhu. Bola založená v roku 1997 a odvtedy sa stala dôležitým referenčným bodom pre spotrebiteľov aj výrobcov automobilov. Táto organizácia vykonáva nárazové testy a hodnotí autá z hľadiska bezpečnosti vodiča, spolujazdca, detských pasažierov, chodcov a asistenčných bezpečnostných systémov. Na základe týchto testov udeľuje autám hodnotenie v podobe hviezdičiek — maximálne päť znamená najvyššiu úroveň bezpečnosti.
Okrem tradičných nárazových testov sa zameriava aj na moderné technológie, ako sú systémy núdzového brzdenia, detekcia chodcov, udržiavanie v jazdnom pruhu alebo adaptívny tempomat. A práve táto organizácia teraz navrhuje zasadnú novinku, ktorá sa môže dotknúť všetkých vodičov.
Povinné fyzické tlačidlá v autách
Ako uvádza motoristický portál Autoviny.sk, Euro NCAP navrhuje, aby mali od roku 2026 autá fyzické tlačidlá pre dôležité funkcie. Tieto funkcie by už neišlo ovládať cez dotykový panel. A dôvod? Vyššia bezpečnosť. Pre zapnutie alebo vypnutie niektorých funkcií totižto musí vodič urobiť niekoľko kliknutí na dotykový panel, čím sa znižuje jeho pozornosť a sústredenie sa na cestu. V nadväznosti na tento fakt, nezávislá organizácia EURO NCAP zavádza od budúceho roka nové pravidlá pre hodnotenie bezpečnosti vozidiel. Ak bude chcieť automobilka získať vysoké hodnotenie, je nutné, aby v aute zachovala fyzické tlačidlá pre kľúčové funkcie. V opačnom prípade už nedostane päť hviezdičiek.
Euro NCAP nemá právomoci
Už v úvode sme naznačili, že hlavným cieľom tohto odporúčania od Euro NCAP je zvýšenie bezpečnosti na cestách. Vodič sa nemusí sústrediť na displej a zdĺhavo hľadať na displeji potrebnú funkciu. Namiesto toho stlačí fyzické tlačidlo a môže sledovať cestu. Euro NCAP však nemá právomoci, aby niečo takéto žiadal od výrobcov automobilov. Nepredpokladá sa teda, že by automobilky začali masívne upúšťať od infotainmentov a ich dotykového ovládania. Euro NCAP novými pravidlami hodnotenia bezpečnosti vozidiel skôr reaguje na novodobé prevedenie smeroviek a klaksónu. Niektoré autá majú tieto funkcie ukryté v menu a vodič má k nim zdĺhavý prístup. Týka sa to hlavne niektorých moderných elektromobilov.
Prečo chce organizácia späť fyzické tlačidlá?
Moderné automobily čoraz viac prechádzajú na plne dotykové ovládanie. Euro NCAP však tvrdí, že každá sekunda, počas ktorej sa vodič nevenuje premávke, môže predstavovať riziko. Preto organizácia stanovila jasné pravidlá, ktoré určujú, aké funkcie musia mať fyzické tlačidlá alebo spínač. Týka sa týchto funkcií: smerovky, výstražné svetlá, stierače, klaksón a núdzové volanie. Autá, ktoré budú mať tieto funkcie ukryté v rámci menu dotykového displeja si môžu znížiť hodnotenia bezpečnosti pri nezávislých testoch, ktoré vykonáva Euro NCAP.
Ako sme naznačili, automobilky nebudú mať povinnosť zaviesť tieto nové pravidlá do praxe. Avšak, na výsledky testov sa spoliehajú mnohí vodiči a hodnotenia Euro NCAP majú veľký vplyv na imidž jednotlivých automobiliek. Ak určitý model získa päť hviezdičiek, môže rátať s lepším predajom, vyššou dôverou zo strany zákazníkov a v neposlednom rade získa konkurenčnú výhodu oproti iným automobilkám. Dá sa preto predpokladať, že aspoň niektoré automobilky sa týmto novým pravidlám budú snažiť prispôsobiť.