Prezident USA Donald Trump oznámil plán zaviesť vysoké dovozné clá na európske tovary vo výške až 25 percent. Toto rozhodnutie okamžite vyvolalo reakciu Európskej komisie, ktorá avizovala rýchlu a rozhodnú odpoveď, ak sa clá stanú realitou. Napriek tomu, že samotný priamy vplyv týchto ciel na obchodné vzťahy medzi Európskou úniou a USA nemusí byť dramatický, dôsledky môžu byť oveľa vážnejšie, než sa na prvý pohľad zdá.
Agentúra S&P Global Ratings upozornila, že najväčšiu ranu utrpí automobilový sektor v Nemecku, na ktorý je naviazaných množstvo firiem zo strednej Európy vrátane Slovenska. V prípade uvalenia ciel na automobily vyvážané do USA totiž prudko klesne dopyt po nemeckých vozidlách, čo pocítia aj dodávatelia zo Slovenska, Česka, Maďarska, Slovinska či Rumunska.

Slovensko a stredná Európa pod najväčším tlakom
Ekonomiky stredoeurópskych krajín sú mimoriadne závislé od exportu, pričom na Slovensku dosahuje podiel exportu až 92 % HDP. Automobilový priemysel tvorí významnú časť celkového vývozu – len do Nemecka exportujú slovenské podniky tovary v objeme viac ako 10 % svojho celkového exportu.
Ak by sa clá stali realitou, rast hospodárstva v strednej Európe by mohol poklesnúť približne o pol percentuálneho bodu. Ešte horšou správou je, že takáto situácia by sa v regióne prejavila v čase, keď ekonomiky stále bojujú s dôsledkami inflácie a ekonomických šokov po ruskej invázii na Ukrajinu.
Analytici varujú, že Slovensko, podobne ako ďalšie krajiny závislé od automobilového priemyslu, musí urýchlene hľadať spôsoby, ako zmierniť dopady potenciálnych obchodných konfliktov. Napriek výraznej hrozbe je zrejmé, že nájsť alternatívy nebude jednoduché.
Čínske riziko môže byť ešte horšie než Trumpove clá
Paradoxne, Trumpove clá nemusia byť pre Európu jedinou vážnou ekonomickou hrozbou. Podľa agentúry S&P Global Ratings existuje ešte väčšie nebezpečenstvo, ktoré neprichádza zo západu, ale z opačnej strany sveta – z Číny. Tá už dnes znižuje svoj záujem o európske vozidlá, čo pocítili aj najväčšie nemecké automobilky, ako sú Volkswagen, BMW či Mercedes.

Čínsky trh pritom predstavuje až tretinu celkových tržieb týchto spoločností. Pokles dopytu v Číne by teda mohol mať ešte výraznejší dopad na európsky automobilový sektor a s ním prepojené ekonomiky stredoeurópskych krajín, než plánované americké clá.
V dôsledku kombinácie týchto faktorov by Slovensko mohlo čeliť vážnemu hospodárskemu spomaleniu, ktoré by sa prejavilo nielen na raste HDP, ale aj na zhoršení fiškálnej stability. Európska komisia už teraz vedie disciplinárne konanie voči siedmim krajinám s nadmerným deficitom, medzi ktorými je aj Slovensko.
Vláda a firmy tak stoja pred zásadnou výzvou: prijať také opatrenia, ktoré by zmiernili hrozby a ochránili ekonomiku pred vážnym prepadom.