Elektromobily sa prezentujú ako spoľahlivé a ekologické vozidlá, no nemecký ADAC tieto tvrdenia vyvracia. Ako informoval motoristický portál Autotrendy.sk, počas minulého roka museli „žltí anjeli“ vyraziť na pomoc elektrickým vozidlám oveľa častejšie než klasickým spaľovákom.
Časnosť pomoci elektromobilom bola o 46 percent vyššia. Paradoxne, dôvodom výjazdov nebola pohonná batéria, ale klasická 12V baterka, ktorá slúži na prevádzku bežnej elektroniky vo vozidle.
Elektromobily pohoreli
Nemecko má v rámci elektromobility veľké ambície a do roka 2030 chce mať na svojich cestách až 15 miliónov elektromobilov. V súčasnosti ich po nemeckých cestách jazdí okolo 1,65 milióna, čo je výraznej menej, než sa pôvodne očakávalo. V Nemecku dokonca klesol predaj elektrických áut a vlani zaznamenal medziročný pokles o 27,4 percenta.
Tieto údaje ukazujú, že vodiči o elektromobily strácajú záujem a dávajú prednosť autám so spaľovacími motormi. Tie sa správajú predvídateľnejšie, čo dáva vodičovi pocit väčšej istoty. Nemecký ADAC má takzvaných „žltých anjelov“, ktorí vyrážajú na pomoc a údaje ukazujú, že k elektromobilom jazdili častejšie. Ako uvádza portál Autotrendy.sk, počet výjazdov k elektrickým vozidlám sa v roku 2024 zvýšil o 46 percent. Celkový počet výjazdov ADAC-u pritom zostal takmer rovnaký, ak by sme sa pozreli na všetky autá.
Problémová 12V baterka
Ako sme naznačili v úvode, problémová nie je batéria, ktoré poháňa elektromobil. Viac ako polovica prípadov, kedy vodič privolal asistenčnú službu, sa týkala klasickej 12V batérie. Tá je známa aj zo spaľovacích áut. V rámci elektromobilov slúži pre napájanie palubnej elektroniky. A práve tu vzniká veľký problém. Ak sa 12V baterka vybije, elektromobil zostane nepojazdný, hoci pohonná batéria je plne nabitá.
Výrobcovia elektromobilov preto stoja pred výzvou, ako prepojiť pohonnú batériu s 12V batériou, aby sa navzájom podporovali a nedochádzalo k takýmto nepríjemným situáciám na cestách. Odborníci zatiaľ nemajú jasnú odpoveď, prečo rastie počet porúch elektrických áut. Príčinou môže byť nedostatočná údržba zo strany majiteľa, prípadne technické nedostatky, za ktoré môže výrobca. Elektrické autá sa vo všeobecnosti považujú za problematickejšie, pretože využívajú náročnú technológiu.
Aká je budúcnosť elektromobilov?
Európska únia neustále tlačí na prechod na elektromobily. V týchto autách vidí budúcnosť dopravy. Poznatky z Nemecka ale ukazujú, že elektromobily čaká ešte dlhá cesta, kým sa stanú spoľahlivými a vodiči ich budú chcieť kupovať vo veľkom. Výrobcovia musia vyriešiť slabé stránky elektrických áut, pretože v opačnom prípade môže klesať záujem zo strany spotrebiteľov.