Ak z vášho vozidla vychádza čierny dym, motor pravdepodobne spaľuje príliš bohatú zmes paliva, teda paliva je viac, ako dokáže efektívne využiť. Tento problém je častejší pri dieselových motoroch, ale nevyhýba sa ani benzínovým agregátom.
Najčastejšie príčiny bývajú relatívne jednoduché – poškodené snímače tlaku turba, váha vzduchu alebo nesprávne fungujúca lambda sonda. K vážnejším príčinám patrí zle nastavené turbodúchadlo alebo vadné vstrekovače, ktoré môžu byť pomerne drahé na opravu. Dlhodobé ignorovanie čierneho dymu vedie k zanášaniu motora karbónom, čo výrazne skracuje životnosť agregátu.
Modrý dym znamená spaľovanie oleja
Modré spaliny sú jednoznačným indikátorom spaľovania motorového oleja. Hoci malé množstvo oleja spaľuje každý motor, viditeľný modrý dym je už vážnym varovným signálom. Zvyčajne sa objavuje pri motoroch s vysokým počtom najazdených kilometrov alebo pri zanedbanej údržbe.
Najčastejšie ide o opotrebované piestne krúžky, netesné ventily či poškodenie turbodúchadla, ktorého ložiská prepúšťajú olej do spaľovacej komory. Oprava býva náročnejšia a nákladnejšia, keďže motor často potrebuje generálnu opravu, prípadne výmenu turbodúchadla. Modrý dym neignorujte, inak riskujete fatálnu poruchu.
Biely dym znamená najvážnejšie problémy
Výrazný biely dym signalizuje, že váš motor spaľuje chladiacu kvapalinu. Takáto situácia nastáva najčastejšie pri poškodení tesnenia pod hlavou motora, ale môže ísť aj o prasklinu v samotnej hlave valcov či v bloku motora.
Vniknutie chladiacej kvapaliny do spaľovacieho priestoru je mimoriadne nebezpečné, keďže môže spôsobiť vážne mechanické poškodenie motora. Ak tento problém zistíte, je nevyhnutné okamžite pristúpiť k servisnej prehliadke, pri ktorej bude motor pravdepodobne potrebovať generálnu opravu alebo dokonca výmenu.
Pri každom nezvyčajnom sfarbení dymu z výfuku neodkladajte návštevu autoservisu. Včasná diagnostika a riešenie problému vám ušetrí nielen vysoké servisné náklady, ale aj potenciálne závažné poškodenie motora.