Spoločnosť BYD, ktorá hrdo vystupuje medzi najväčšími výrobcami elektrifikovaných vozidiel na svete, dlhodobo investuje ohromné sumy do globálnej expanzie, čím chce ešte väčšmi posilniť svoje postavenie a definitívne tak „ujsť“ svojim konkurentom, medzi ktorých patrí napríklad Tesla. Táto iniciatíva pritom nezahŕňa len dôkladné úpravy stratégií v rámci dodávateľského reťazca, ale aj megalomanské projekty, na jeden z ktorých upozornil server FonTech.sk.
Konkrétne upozoroňuje na relatívne čerstvé letecké zábery z dronu, ktoré verejnosti poskytujú jedinenčný pohľad na rozrastajúcu sa „megatováreň“ čínskej automobilky. Vyrastá v meste Čeng-čou v čínskej provincii Henan.
Pre lepšie pochopenie toho, o aký veľký (doslova) projekt ide – továreň svojou rozľahlosťou prekonáva väčšinu slovenských miest, čo opätovne podčiarkuje ambície BYD stať sa jednoznačne dominantným hráčom v oblasti elektromobility na globálnom trhu.
Väčšie sú už len Košice a Bratislava
Asi sa niet čo čudovať, že zmienené video si veľmi rýchlo získalo obrovskú pozornosť na sociálnych sieťach. Záznam vyobrazuje areál v rôznych štádiách výstavby, čo znamená, že projekt ešte nie je dokončený. Predpokladá sa, že celková rozloha komplexu dosiahne neuveriteľných 129,5 km2, teda viac ako 32-tisíc akrov. V takom prípade by bola továreň (areál) väčšia nielen ako Nitra, ktorá má rozlohu 100,5 km2, ale ako väčšina slovenských miest. Rozlohou by ju prekonávali iba dve mestá, a to Bratislava (367,6 km2) a Košice (242,8 km2).




Rozhodne to ale nie je len samotná rozloha, čím nová továreň ohuruje. Dôležitý je aj jej výnam. Nemožno vylúčiť, že sa týmto projektom sa BYD snaží prezentovať ako bojaschopný konkurent pre všetky veľké automobilky, vrátane Tesly. A rozhodne sa mu to darí. V porovnaní s megatovárňou aj doposiaľ najväčší závod Tesly, ktorý sa nachádza v Nevade, pôsobí ako trpaslík. Má totiž rozlohu len okolo 11,65 km2.
Inými slovami, BYD novou fabrikou vysiela jasný signál – Tesla má v BYD silného konkurenta, ktorá má nielen technologické, ale aj infraštruktúrne ambície prebrať veenie na trhu elektromobilov.
Továreň, alebo rovno mesto?
Späť k záberom, tie ukazujú nielen výrobné haly a priemyselné objekty, ale aj výškové budovy, internáty pre zamestnancov, športoviská a oddychové zóny, ako aj futbalové ihrisko či tenisové kurty. Dá sa teda povedať, že nová továreň nebude len továrňou – bude to futuristické mesto so silným zameraním na pokrok v modernom automobilovom priemysle.
Zaujímavá je potom aj samotná organizácia života v tomto komplexe. Ide o samostatne fungujúce „mesto v meste“, kde zamestnanci nielen pracujú, ale zároveň bývajú, stravujú sa a trávia voľný čas. Jeden z komentujúcich na sociálnej sieti LinkedIn prirovnal takéto priemyselné centrá v Ázii k menším európskym mestám – s vlastnou dopravou, ubytovaním aj rekreačnými možnosťami. Na Reddite si zas jeden z používateľov všimol, že mnohé 10-poschodové budovy viditeľné na videu sú práve internáty pre zamestnancov.
Taktiež stojí za zmienku, že už teraz má v závode pracovať okolo 60-tisíc zamestnancov, pričom do konca prvého kvartálu (štvrťroku) 2025 plánuje „naverbovať“ ďalších 20-tisíc. Náborový proces prebieha s mimoriadnou precíznosťou a organizáciou – BYD vytvorilo špeciálne náborové centrum s úschovňou batožiny, kde uchádzači po úspešnom absolvovaní pohovoru a zdravotnej prehliadky môžu okamžite podpísať pracovnú zmluvu, ubytovať sa a začať s prácou.
Týmto projektom dáva BYD jasne najavo, že má globálne ambície a že sa nebojí predefinovať doterajší štandard fungovania výrobných závodov. Spoločnosť nielen rýchlo rastie, ale zároveň ukazuje, ako môže vyzerať moderné a sebestačné výrobné centrum 21. storočia.
Prelom za prelomom
Správy ohľadne výstavby megatovárne prichádzajú len nedlho po tom, čo sme vás na našom webe informovali o novom systéme BYD pre nabíjanie elektromobilov. Elektromobil mal len v priebehu 5 minút nabíjania získať energiu až na 400 km jazdy.
Automobilka tvrdí, že tento systém sa rýchlosťou takmer dokáže vyrovnáva tankovaniu tradičného paliva na čerpacích staniciach. Pokročilé nabíjačky vedia poskytnúť elektromobilu stovky kilometrov dojazdu už po pár minútach, pričom nabitie do plnej kapacity stanovuje na 5 až 8 minút.
Toto je náramne dôležitá inovácia, keďže práve kratší dojazd a dlhé nabíjanie sú faktory, ktoré dlhodobo odrádzajú súčasných majiteľov spaľovákov od prechodu na elektrický pohon.

BYD okrem revolučného systému nabíjania tiež spustila predaj modelov Han L a Tang L, ktoré prinášajú niekoľko vylepšení oproti predchodcom. Jedným z aktálnych cieľov automobilky je expandovať na globálny trh a viac sa presadiť mimo Číny.
Na záver ešte spomenieme blížiaci sa európsky debut cenovo dostupného elektromobilu BYD, ktorý mnohí označujú ako „mini Lamborgini“. V Číne bol uvedený ešte v roku 2023, konkrétne pod označením BYD Seagull, pričom takmer okamžite sa z neho stal megahit.
Hlavným lákadlom má byť cena – hoci u nás vraj nebude taká nízka ako v Číne. Očakáva sa, že sa bude predávať za približne 24-tisíc eur, čo však tiež nie je žiadna hrôza. Výkonná viceprezidentka BYD Stella Li povedala, že auto nemusí byť najlacnejšie, ale bude predstavovať najlepšiu hodnotu za peniaze.