Treba sa pripraviť, ceny áut budú stúpať a konkrétne modely môžu byť drahšie aj o tisícky eur, respektíve dolárov. Dôvodom sú 25-percentá clá, ktoré zavádza americký prezident Donald Trump. Tie vstupujú do platnosti už o niekoľko dní. Clá sa týkajú dovážaných áut, pričom cena nového auta môžu v USA vzrásť až o 3600 dolárov. Bude to mať dopad nielen na americký trh, ale globálny presah ovplyvní celý automobilový priemysel. Téme sa venoval motoristický portál Autotrendy.sk.
Zavedenie 25-percentých ciel na dovážané vozidlá vzbudzuje obavy po celom svete. Bude to mať vplyv na výrobcov áut ale aj na bežných motoristov. Odhaduje sa, že priemerná cena nového auta v USA porastie o 7 percent, čo je približne 3600 dolárov. Autá sa tak stanú luxusom a budú si ich môcť dovoliť len majetní ľudia. Okrem bežných ľudí to však postihne aj automobilky, ktoré musia rátať so zvýšenými nákladmi na každé jedno vozidlo. Ako uvádza portál Autotrendy.sk, ročne to budú stovky miliárd dolárov, pričom výrobcovia ako Ford alebo General Motoros očakávajú pokles zisku o 30 percent.
Autá budú drahšie o tisícky
Spoločnosti, ktoré pôsobia v USA, budú vo výhode oproti zvyšku sveta. Napríklad Tesla môže z tohto nového nariadenia ťažiť a ešte viac si upevniť pozíciu na domácom trhu. Vo výhode sú teda automobilky, ktoré majú výrobu priamo v USA. Avšak, Rivian alebo Polestar môžu čeliť problémom, pretože tieto menšie automobilky sú odkázané na zahraničné dodávateľské reťazce. Tesla, ktorá sa špecializuje na výrobu elektromobilov, môže získať konkurenčnú výhodu. Jej náklady zostanú nezmenené, zatiaľ čo ceny importovaných vozidiel môžu vzrásť.
25-percentné clá na dovoz všetkých automobilov, ktoré neboli vyrobené v USA, nadobudnú platnosť 2. apríla 2025. Pokiaľ ide o clá na automobilové diely, ich zavedenie bolo odložené o jeden mesiac. Očakáva sa, že vstúpia do platnosti začiatkom mája 2025. Svetové automobilky už teraz kalkulujú a rátajú, aké budú ich straty.
Ktoré automobilky budú najviac zasiahnuté?
- Stellantis: Táto skupina, zahŕňajúca značky ako Peugeot, Jeep či Fiat, je obzvlášť zraniteľná. Približne 40 percent jej vozidiel predávaných v USA pochádza z Mexika a Kanady. Zvýšenie ciel by mohlo znížiť jej ročný zisk o viac než 15 percent.
- Volkswagen Group: Volkswagen vyrába v mexickej Pueble modely Jetta, Tiguan a Taos, pričom väčšina z nich je určená pre americký trh. Zavedenie ciel by mohlo znížiť zisk skupiny o 5 až 10 percent pri clách na európsky dovoz a až o 15 percent v prípade ciel na dovoz z Mexika.
- Volvo: Hoci Volvo vyrába modely EX90 a S60 v USA, väčšinu ostatných vozidiel dováža z Európy. Zvýšenie ciel by mohlo znížiť jeho zisk o približných 15 percent.
- Toyota, Honda, Nissan, Mazda, Hyundai a Kia: Tieto ázijské automobilky, ktoré výrazne využívajú dovoz do USA, zaznamenali pokles hodnoty akcií ihneď po oznámení ciel. To naznačuje očakávané finančné dopady.
- General Motors (GM) a Ford: Aj americké automobilky s globálnymi dodávateľskými reťazcami čelia vyšším výrobným nákladom. Napríklad akcie GM klesli o 7,4 percenta a Fordu o 3,9 percenta po oznámení ciel.
Vplyv na bežných motoristov
Bežní motoristi v USA pravdepodobne pocítia niekoľko dôsledkov týchto 25-percentných ciel. Patria k nim najmä tieto:
- Zvýšenie cien áut: Automobilky si budú musieť vykompenzovať vyššie náklady na dovoz. To môže znamenať zdraženie dovážaných modelov aj tých, ktoré sa montujú v USA, ale obsahujú zahraničné súčiastky.
- Menší výber vozidiel: Niektoré automobilky môžu obmedziť ponuku importovaných modelov alebo ich úplne stiahnuť z amerického trhu. Týmto sa zníži možnosť výberu pre zákazníkov.
- Drahšie opravy a náhradné diely: Ak sa clá rozšíria aj na autodiely, môže to zvýšiť ceny opráv a servisu, najmä pri zahraničných značkách.
- Zvýhodnenie domácich výrobcov: Značky ako Tesla, GM a Ford môžu získať konkurenčnú výhodu, pretože vyrábajú väčšinu svojich vozidiel v USA. Aj tieto automobilky by však mohli zvýšiť ceny, ak zistia, že zákazníci majú menej možností výberu.
- Možný pokles dopytu po nových autách: Vyššie ceny môžu odradiť niektorých zákazníkov od kúpy nového vozidla. To môže viesť k nárastu dopytu po jazdených autách a následne k ich zdraženiu.
Záver
Zavedenie 25-percentných ciel na dovážané autá spôsobí, že americkí motoristi si za nové a následne aj za ojazdené autá priplatia. Automobilky, ktoré pôsobia mimo USA, budú mať zároveň finančné problémy, pretože sa predpokladá značný pokles ich ziskov. Toto opatrenie zo strany amerického prezidenta tak zasiahne celý svet.