Automobilový priemysel prechádza neustálym technologickým vývojom. A veľkou výzvou do budúcnosti je vo väčšej miere zaviesť do áut autonómne riadenie. Práve toto by mohlo ovplyvniť dizajn áut, ktoré by vyzerali inak, než sme boli v posledných rokoch zvyknutí.
Ako uvádza motoristický portál Autoviny.sk, Európska komisia zvažuje opatrenia, ktoré môžu zmeniť dizajn áut. Chce dobehnúť čínske automobilky, ktoré sú vo vývoji autonómneho riadenia popredu. Automobily, ktoré sa budú predávať na európskom trhu, by však museli spĺňať isté pravidlá. Napríklad sa hovorí o systéme pokročilých senzorov, vďaka ktorým by vozidlá dokázali lepšie sledovať svoje okolie, čo je pre autonómnu jazdu kľúčové. Tieto senzory by si ale vyžiadali zmeny v konštrukcii áut, pričom riešením je strecha auta. Na autách by tak vznikol nový prvok, v ktorom by boli umiestnené tieto dôležité senzory.
Autonómne riadenie vozidiel
Autonómne riadenie auta je technológia, ktorá umožňuje vozidlám jazdiť samostatne bez zásahu vodiča. Táto technológia sa vyvíja a je rozdelená do piatich úrovni, ktoré definujú stupeň autonómie vozidla.
- Úroveň 0: Žiadna automatizácia, vodič musí kontrolovať všetky funkcie vozidla. Systém môže vodiča upozorniť na problémy, ale nemá kontrolu nad vozidlom.
- Úroveň 1: Základné asistenčné systémy, ako napríklad adaptívny tempomat alebo udržiavanie jazdného pruhu. Vodič musí mať stále kontrolu nad vozidlom.
- Úroveň 2: Systém môže vykonávať niektoré riadiace funkcie samostatne, ako je udržiavanie rýchlosti a brzdenie. Vodič musí mať ruky stále na volante a byť pripravený zasiahnuť v prípade, že si to bude vyžadovať situácia na ceste.
- Úroveň 3: Systém môže automaticky meniť smer a rýchlosť jazdy podľa okolitého prostredia. Vodič nemusí mať ruky na volante, ale musí byť pripravený zasiahnuť v prípade potreby.
- Úroveň 4: Vozidlo môže jazdiť samostatne vo väčšine situácií, vodič nemusí mať ruky na volante a ani byť pripravený na zásah.
- Úroveň 5: Ide o najvyšší stupeň autonómie, kedy vozidlo môže jazdiť úplne samostatne bez vodiča, ktorý môže byť iba spolujazdcom.
Zmení táto technológia dizajn áut?
Autonómne vozidlá využívajú rôzne senzory, ako radar, kamery a lidar, ktoré zbierajú údaje o okolí vozidla. Tieto údaje sú následne spracované pomocou algoritmov umelej inteligencie, ktoré umožňujú vozidlu rozpoznávať prekážky, navigovať a robiť rozhodnutia. Táto technológia má v budúcnosti potenciál zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky, zlepšiť jej plynulosť a zmeniť spôsob, akým sa pohybujeme po cestách.
A práve lidar by mal byť umiestnený na streche vozidla, pretože automobil má vďaka tomu širší uhol záberu, čo je dôležité napríklad na neprehľadných križovatkách alebo v hustej mestskej premávke. Európska komisia vidí v autonómnom riadení vyššiu bezpečnosť aj efektívnosť na cestách, pričom postupnú implementáciu by mohla podporiť aj legislatíva.
Jednou z výziev, pred ktorou stoja výrobcovia áut, je okrem samotnej technológie autonómneho riadenia aj estetický a aerodynamický dopad týchto senzorov na dizajn áut. Na strechách vozidiel by boli viditeľné senzory, ktoré zmenia celkový vzhľad. Ako uvádza portál Autoviny.sk, hoci v Číne sú autonómne autá realitou, európski vodiči by takúto zmenu nemuseli vítať s nadšením. Senzory, ktoré budú súčasťou áut, navyše musia výrobcovia zakomponovať do vozidla tak, aby nebola ovplyvnená aerodynamika auta a ostal zachovaný prívetivý dizajn. Ak sa Európa vydá cestou autonómneho riadenia, bude zaujímavé sledovať, ako európske automobilky zakomponujú potrebné prvky do dizajnu áut.