To, čoho sme sa tak dlho báli, sa napokon stalo realitou. Prezident Spojených štátov Donald Trump tento týždeň oznámil 25-percentné dovozné clo na automobily. Pochopiteľne, toto opatrenie predstavuje vážnu hrozbu pre mnohé trhy, ktoré sú silne závislé od výroby a predaja (vývozu) automobilov. Do tejto skupiny, žiaľ, patrí aj Nemecko. Prečo žiaľ? Nemecko, pokiaľ ide o vozidlá, je totiž kľúčovým partnerom a zároveň nezameniteľným článkom slovenskej ekonomiky.
Ako informuje denník Teraz.sk, podľa výpočtov poradenskej spoločnosti Deloitte môže zmienené 25-percentné clo viesť k poklesu exportu nemeckých áut do Spojených štátov až o 29 percent.
Strata v miliardách
Inými slovami, zavedenie cla, ktoré by malo podľa oznámenia Bieleho domu vstúpiť do platnosti 3. apríla, by v prípade Nemecka znamenalo výpadok tržieb vo výške približne 8,2-miliardy eur. Nemecký automobilový sektor pritom patrí medzi hlavné piliere tamojšej ekonomiky, pričom vývoz do Spojených štátov tvorí podstatnú časť zahraničných príjmov.

Harald Proff, ktorý v spoločnosti Deloitte vedie divíziu pre automobilový priemysel, uviedol, že nemecké automobilky v minulom roku predali na americkom trhu približne 1,3-milióna vozidiel. Hoci mnohé z týchto spoločností majú v Spojených štátoch aj svoje vlastné výrobné závody, ich kapacita nie je podľa neho dostatočná na to, aby v prípade potreby nahradili dovoz z Európy.
Americké výrobné kapacity nemeckých automobiliek sú pritom už dnes využívané na približne 70 percent, čo znamená, že by bolo veľmi náročné a finančne nákladné presunúť väčší objem výroby do Spojených štátov.
Clo zasiahne aj Slovensko
Nebude to však len Nemecko, koho 25-percentné dovozné clo na automobily ovplyvní. Mohlo by dokonca ovplyvniť celý medzinárodný obchod s vozidlami – vzhľadom na význam amerického trhu pre mnohé európske automobilky by sa tieto zmeny mohli premietnuť nielen do znižovania výroby, ale aj prepúšťania pracovníkov či rastu cien. Nemecko, ako najväčší výrobca áut v Európe, by však patrilo medzi najviac zasiahnuté krajiny.
A čo Slovensko? Naša krajina figuruje ako významná súčasť dodávateľského reťazca nemeckého automobilového priemyslu, čo znamená, že aj my budeme novým clom zasiahnutí.
Pre lepšie porozumenie, automobilový sektor tvorí viac ako 13 percent slovenského hrubého domáceho produktu (HDP) a priamo či nepriamo zamestnáva vyše 250-tisíc ľudí. Veľká časť našej produkcie pritom putuje práve do nemeckých automobiliek, a to hlavne cez subdodávky dielov, komponentov, technológií, ako aj montážnych celkov.
Z toho vyplýva, že ak nemecké automobilky skutočne vykážu pokles vývozu do Spojených štátov o necelých 30 percent (ako predpokladá Deloitte), možno predpokladať, že sa znížia aj objednávky od slovenských dodávateľov. A to rozhodne nie je konečný efekt.
Čím menej áut sa exportuje, tým menej dielov je treba. A čím menej dielov je treba, tým menej práce je treba. Keďže sú mnohé slovenské závody napojené na nemecké exportné toky, v prípade poklesu dopytu môže dôjsť k zníženiu zmien alebo prestojov, spomaleniu rastu zamestnanosti, v horšom prípade aj k prepúšťaniu.
Ak Nemecko exportuje menej áut do Spojených štátov, celý európsky exportný reťazec sa pribrzdí. Slovenský export závislý od automobiliek sa tým pádom môže medziročne znížiť. Tým sa môžeme vrátiť späť k finančnému vyjadreniu možnej straty na vývoze nemeckých automobiliek do Spojených štátov – 8,2-miliardy eur. Ak by skutočne došlo k takto ohromnej strate, znamenalo by to úbytok stoviek miliónov eur, ktoré by za bežných okolností prešli dodvateľským reťazcom, vrátane Slovenska.

Trump rozhodol, EÚ reaguje
Podľa Trumpa je hlavným cieľom tohto drastického opatrenia zvýšiť produkciu vozidiel v Spojených štátoch, čím by sa malo vytvoriť viac pracovných miest, ako aj posilniť domáca ekonomika.
Samozrejme, reakcia Európskej únie (EÚ) na seba nenechala dlho čakať. Ursula von der Leyenová, predsedníčka Európskej komisie (EK), vyjadrila znepokojenie a poľutovanie nad rozhodnutím americkej vlády. EK považuje clá len za dodatočné dane, ktoré nadmerne zaťažajú ako firmy, tak aj spotrebiteľov.
Vzhľadom na vážne (a početné) riziká sa hlavy bloku rozhodli zahájiť prípravu analýzy možných dopad nového cla, pričom bude zvažovať ďalšie kroky, vrátane možných protiopatrení, ktoré by mali zmierniť negatívny dopad na európsku ekonomiku. Podrobnejšie sme sa tejto téme venovali v samostatnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.