Po tom, čo Donald Trump (znovu) nastúpil na post prezidenta Spojených štátov, zachvátila celú Európu neistota. Trump totiž plánuje na Európsku úniu (EÚ) uvaliť mastné clá, ktoré pravdepodobne veľmi negatívne ovplyvnia tunajšiu ekonomiku, vrátane tej slovenskej. K rizikám sa vyjadril dokonca už aj Medzinárodný menový fond (MMF). Poukazuje predovšetkým na možné dôsledky v regiónoch strednej Európy, píše denník Teraz.sk.
MMF upozorňuje, že plánované 25-percentné clá na dovoz z Európskej únie do Spojených štátov, ktoré navrhol Trump, môžu negatívne ovplyvniť ekonomický rast v strednej Európe. Región, ktorý je výrazne závislý od exportu, by mohol pocítiť dôsledky spomalenia globálneho obchodu a obchodných bariér. MMF však zároveň podotýka, že tieto riziká by sa dali zmierniť zavedením nových reforiem a priebežným odstraňovaním obchodných prekážok v rámci EÚ.

Hrozí nám výrazné spomalenie
Strednú Európu vo veľkej miere osídľujú menšie krajiny, ktorých ekonomiky sú silne závislé od vývozu. Do tejto skupiny spadá aj Slovensko.
Podľa údajov Eurostatu z roku 2023 sa podiel exportu na celkovej produkcii pohybuje od 92 percent na Slovensku po 69 percent v Česku. Naopak, Rumunsko s 39 percentami sa nachádza pod priemerom EÚ. Čo sa týka Poľska, ktoré figuruje ako najväčšia ekonomika strednej Európy, to by podľa odhadov spoločnosti S&P Global mohlo byť vystavené o čosi miernejším dôsledkom.
Hlavný regionálny predstaviteľ MMF pre strednú, východnú a juhovýchodnú Európu, Geoff Gottlieb, upozornil, že krajiny strednej a východnej Európy v posledných desaťročiach výrazne profitovali z integrácie do globálnych hodnotových reťazcov. Tento model však čelí novým výzvam, keďže tempo rastu globálneho obchodu sa spomalilo.
Medzi rokmi 2000 až 2019 rástol globálny obchod v priemere o 6 percent ročne, zatiaľ čo v rokoch 2022 až 2024 tento rast klesol na polovicu, teda 3 percentá ročne.
Podľa MMF by sa štáty v regióne mali zamerať na reformy na zvýšenie produktivity a zlepšenie životnej úrovne. Zároveň je dôležité, aby sa pracovalo na odstraňovaní zostávajúcich obchodných prekážok v rámci EÚ.
Gottlieb zdôraznil, že vlády by mali znížiť zbytočné náklady pre firmy, aby mohli efektívne konkurovať na zahraničných trhoch. Akékoľvek nové priemyselné politiky by mali byť koordinované na úrovni celej EÚ, aby sa zabránilo fragmentácii trhu.
Podľa prieskumu MMF z novembra 2024 patria medzi hlavné obchodné prekážky:
- Slabá pohraničná infraštruktúra;
- Zložité pravidlá verejného obstarávania;
- Neharmonizované regulácie v rámci EÚ.
Najväčšie bariéry však stále čelí sektor služieb, kde sú pravidlá pre cezhraničný obchod ešte komplikovanejšie. MMF preto odporúča pokračovať v prehlbovaní jednotného trhu, čo by pomohlo podnikom rýchlejšie rásť a znížiť obmedzenia súvisiace s veľkosťou trhu.
Ako clá postihnú Slovensko?
Zavedenie 25-percentných ciel zo strany Spojených štátov by ovplyvnilo celú Európu. Bariéry sa majú dotknúť aj automobilového priemyslu, čo by postihlo najmä Nemecko. Pripomíname, že Slovensko figuruje ako jeden z kľúčových partnerov Nemecka, pokiaľ ide o automobily, čo znamená, že vplyv by sme pocítili aj u nás.

Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, podľa Martina Hudcovského, vedeckého pracovníka Ekonomického ústavu SAV, by clá najviac uškodili automobilkám Volkswagen (Bratislava) a Jaguar Land Rover (Nitra). Zároveň si aké nemyslí, že toto by bol kompletný obraz. V tejto súvislosti poukázal aj na množstvo menších firiem, ktoré sú zamerané na výrobu či predaj komponentov.
Na druhú stranu, úplná katastrofa vraj nateraz nehrozí. V súvislosti s clami sa objavili aj obavy, že následné ekonomické komplikácie by spôsobili úbytok pracovných miest a prepúšťanie. Výrobcovia ale takýto scenár nepredpokladajú.
EÚ sa chce dohodnúť
Vrchní predstavitelia EÚ, vrátane eurokomisára Maroša Šefčoviča, opakovane upozorňujú na svoju ochotu rokovať so Spojenými štátmi o zlepšení obchodných vzťahov, pričom volajú po reciprocii a otvorených partnerstvách. Zdá sa však, že Trump je silne odhodlaný na rokovania tohto charakteru nepristúpiť a navzdory všetkému uvaliť dovozné clá aj na EÚ.
EÚ podľa Trumpa neplatí Spojeným štátom toľko, koľko by mala. V tomto smere poukázal aj na automobilový priemysel, teda že EÚ nenakupuje autá zo Spojených štátov v dostatočnom objeme. To isté vraj potom platí aj pri poľnohospodárskych produktoch či iných dôležitých výrobkoch. Deficit vzájomnej obchodnej výmeny vraj aktuálne dosahuje až 300-miliárd dolárov.