Spoločnosť Google má stále pracovať na príprave novej formy predplatného pre platformu YouTube. Podľa všetkého bude známe ako Premium Lite a očakáva sa, že bude cenovo dostupnejšie ako terajšie „bežné“ predplatné. Postupne sa objavujú aj ďalšie podrobnosti.
Server 9to5Google odkazujúc na správu agentúry Bloomberg informuje, že vydanie lacnejšieho predplatného pre YouTube je veľmi blízko. Presný dátum nám nateraz nie je známy, má však prísť „už čoskoro“, a to najskôr do Spojených štátov, Austrálie, Nemecka a Thajska.
Predplatné Premium Lite má byť zamerané na tých používateľov, ktorí si želajú sledovať iné typy videí, než hudobné klipy. Predplatitelia údajne budú mať prístup k rozsiahlej knižnici podcastov. Pokiaľ ide o hudobné klipy, tie budú mať reklamy. Ostatné videá by však mali byť bez inzercie.
Zatiaľ nie je jasné, či budú do služby zahrnuté aj ďalšie funkcie, ako napríklad možnosť sťahovania videí na offline prehrávanie alebo prehrávanie na pozadí (pri vypnutom displeji alebo zavretej aplikácii).

YouTube Premium Lite tak zrejme bude predstavovať možnosť sledovať videá bez reklám pre tých, ktorí už využívajú inú hudobnú streamovaciu službu. V súčasnosti totiž mnohí predplatitelia YouTube Premium využívajú aj YouTube Music, keďže za obe služby platia v rámci jedného balíka. Predpokladá sa, že služba YouTube Music nebude zahrnutá do lacnejšieho predplatného.
Čo sa týka ceny, aj tá je nateraz záhadou. Nepochybne bude nižšia oproti súčasným predplatným programom. Je však otázne, o koľko. Poniektorí skeptici sa obávajú, že YouTube nastaví cenu nového programu tak, aby sa ľuďom de facto neoplatila, teda aby robila bežnú cenu viac atraktívnou.
YouTube tlačí, ako len môže
YouTube vystupuje ako najväčšia a najobľúbenejšia videoplatforma na svete. Tento titul si udržiava aj napriek tomu, že v priebehu posledných rokov prekvapila používateľov mnohými kontroverznými rozhodnutiami.
Mnohí majú problém s YouTube Premium ako takým. Nepáči sa im, že musia platiť za to, aby ich videá neboli prerušované reklamami. A na jednu stranu sa tento postoj určite dá pochopiť, keďže reklamy, ktoré sa zobrazujú neplatiacim používateľom, sú čoraz frekventovanejšie a čoraz dlhšie. Okrem toho sa čoraz menej dajú preskočiť.
No na druhú stranu – reklamy pre YouTube (a Google obecne) predstavujú najväčší zdroj príjmu, z ktorého sú vyplácaní tvorcovia a financované nové funkcie.
Je ale pravda, že občas to YouTube už „tak trochu“ preháňa. Len nedávno sme vás na našom webe informovali, že Google začal s testovaním mimoriadne dlhých reklamných spotov – trvať môžu až desiatky minút. Nezobrazujú sa ale všetkým neplatiacim používateľom. Podľa všetkého sa ne môžu naraziť tí, ktorí ešte stále používajú blokovače reklám.
Tieto dlhé spoty, často zamerané na špecifické produkty či služby, sa nedajú preskočiť. Google obhajuje novinku argumentom, že príjmy z reklamy udržiavajú platformu a motivujú videotvorcov prinášať kvalitný obsah. Keď si niekto reklamy blokuje, podľa giganta tým porušuje dohodnuté podmienky. Taktiež pripomína, že značná časť zisku plynie práve autorom videí, ktorí by bez finančnej podpory nemohli dlhodobo fungovať.