Slovenská legislatíva prešla významnou zmenou. Po novom sa zakazuje voľné odstavenie vozidla na chodníkoch. Táto úprava ovplyvňuje všetky cesty vrátane tých mestských a prímestských. Aby bolo parkovanie na chodníku povolené, musia ho miestne samosprávy výslovne ošetriť. Zvyčajne to znamená vyznačené miesto prostredníctvom dopravnej značky či vodorovného značenia s dostatočným priestorom pre chodcov, a to aspoň 1,5 metra.
Hoci v minulosti mnohí vodiči jednoducho zodvihli dve kolesá na okraj chodníka, aby uvoľnili časť vozovky, odteraz takýto postup nie je legálny, ak nie je daný úsek oficiálne schválený. Porušenie hrozí pokutou do 50 eur, v správnom konaní až do 100 eur.

Ako riešiť absenciu miesta
Mnohých majiteľov rodinných domov môže táto zmena postaviť pred komplikácie. Ak doteraz občas využívali chodník pred domom, po novom musia premýšľať nad inými formami odstavenia auta. Vhodnou cestou je premena časti dvora na súkromné parkovisko či výstavba garáže. Takéto projekty síce často podliehajú stavebným konaniam, no v dlhodobom horizonte vyriešia problém s parkovaním.
Pre tých, ktorí nemajú k dispozícii súkromný priestor, zostáva možnosť prenájmu garážového státia. Niektoré obce vytvárajú rezidenčné zóny so zvýhodneným tarifom pre miestnych obyvateľov, avšak vo viacerých lokalitách to naráža na priestorové a finančné limity samosprávy.
Väčšie kompetencie polície
Novela zákona prináša do rúk polície väčšie právomoci. Ak vodič zaparkuje na chodníku bez oficiálneho povolenia, môže hliadka nasadiť blokovacie zariadenie alebo nariadiť odtiahnutie vozidla na záchytné parkovisko. Nielenže to vyústi do pokuty, ale aj k poplatkom spojeným s odťahom a uskladnením auta.
Podľa slov dopravných autorít sa takýmto prístupom usilujú dosiahnuť bezpečnejšie prostredie pre chodcov. Obzvlášť v hustej mestskej zástavbe môžu autá na chodníkoch ohrozovať matky s kočíkmi, ľudí na invalidných vozíkoch či deti. Navyše prekážajú údržbe ciest a narúšajú priepustnosť dopravy.
Zákon síce pripúšťa výnimky pre vozidlá hasičov či komunálne služby pri výkone povinností, ako aj pre dopravné prostriedky s osobitným povolením, no bežní vodiči na to spoliehať nemôžu. Mestá a obce postupne vyznačia oficiálne povolené chodníky pre parkovanie tam, kde šírka chodníka a bezpečnosť to umožňujú. Tento proces však môže byť zdĺhavý a finančne náročný.
Najviac komplikácií sa očakáva v menších obciach, kde chýba infraštruktúra pre rozšírenie parkovacích plôch a obyvatelia nikdy nerátali s toľkým množstvom vozidiel. Nariadenie preto prinesie tlak na hľadanie udržateľných riešení, či už formou verejných parkovísk, alebo podporou alternatívnej dopravy.