Na nemeckých cestách môžu vodiči naraziť na nezvyčajnú dopravnú značku – malú kovovú tabuľku so zelenou šípkou smerujúcou doprava. Tento prvok sa bežne nenachádza na žiadnom semafore u nás, ale v Nemecku ide o dôležité pravidlo, ktoré ponúka väčšiu plynulosť premávky.
Na rozdiel od svetelnej šípky v semafore, ktorá sa v určitých intervaloch zapne a vypne, „Grüner Pfeil“ funguje permanentne. Znamená, že aj keď svieti červená, je možné odbočiť doprava, pokiaľ sa dodrží niekoľko špeciálnych opatrení.
Táto tabuľka sa zvyčajne inštaluje na menej zaťažených križovatkách v mestách, kde existuje samostatný pruh na odbočenie doprava. Nemecké úrady tvrdia, že takéto riešenie môže znížiť zápchy, pretože vodiči, ktorí nechcú pokračovať rovno, nemusia stáť na červenej so zvyškom premávky. Napriek pozitívam sa však v niektorých regiónoch diskutuje, či by sa systém nemal obmedziť alebo naopak rozšíriť.
Prísne podmienky pri odbočení na červenú
Hlavným princípom je, že vodič aj pri prítomnosti zelenej šípky na „trvale červenej“ musí vždy pred križovatkou zastaviť. To znamená naozaj zastaviť kolesá, nielen spomaliť. Až potom sa smie rozhliadnuť a pokračovať doprava, ak nedochádza k ohrozeniu chodcov, cyklistov či vozidiel na hlavnom smere.
Niektorí cudzinci, ktorí poznajú podobné pravidlo z USA, si myslia, že stačí spomaliť a hneď odbočiť. V Nemecku to však môže viesť k pokutám. Ak policajti zistia, že ste nezastavili, môžu uložiť sankciu, ktorá sa pohybuje vo výške desiatok eur. Okrem toho je rozšírený názor, že prípadné zavinenie nehody môže byť vyhodnotené prísnejšie, ak sa preukáže ignorovanie zastavenia.

Pozor na dve rôzne šípky
Popri tejto samostatnej zelenej šípke však v Nemecku existuje aj iná verzia – elektronická šípka zabudovaná do semaforu. Tá sa správa podobne ako v mnohých iných krajinách: ak šípka svieti, vodič môže odbočiť doprava, ak nesvieti, platí červená a odbočiť nemožno. Obe situácie bývajú pre turistov mätúce, preto je dôležité rozpoznať, či ide o pevnú tabuľku na okraji semaforu, alebo o svetelnú signalizáciu.
Mnohí dopravní experti tvrdia, že tento systém dokáže zrýchliť premávku a zabrániť tvorbe dlhých kolón. Najmä na križovatkách, kde veľká časť áut odbočuje doprava, umožňuje konštantný prietok. Na druhej strane kritici poukazujú na riziká spojené so zdieľaným priestorom pre chodcov a cyklistov.
Počas červenej pre hlavný smer majú chodci často zelenú. Ak vodič nerozozná situáciu a nepreverí priechod pre chodcov, môže dôjsť k nebezpečnej kolízii. V dôsledku toho niektoré mestá uvažujú o tom, že zelenú šípku obmedzia, najmä tam, kde je hustý peší a cyklistický ruch. Existujú aj hlasy, ktoré chcú systém celkom zrušiť, argumentujúc, že bezpečnosť by mala mať prednosť pred plynulosťou dopravy.
Rozdiely oproti slovenským pravidlám
Na Slovensku (podobne ako v Česku) zatiaľ neexistuje obdoba permanentnej zelenej šípky na červenú. U nás sa zvykne vodičom povoliť odbočiť doprava vďaka samostatnému zelenému signálu na semafore, no nie je to trvalé riešenie. V slovenskej praxi taktiež platí, že na červenú sa jazdiť nesmie, ak to vyslovene nepovoľuje svetelná signalizácia.
Niektorí slovenskí odborníci sa domnievajú, že keby sa systém z Nemecka prevzal s podrobnými inštrukciami (vrátane povinného zastavenia a zvýšenej zodpovednosti vodičov), mohol by zlepšiť plynulosť premávky v mestách. Narážajú ale na otázku, či by slovenskí vodiči takto dôsledne dodržiavali pravidlo absolútneho zastavenia.
- Zelená šípka („Grüner Pfeil“) na okraji semaforu v Nemecku dovoľuje odbočovať doprava, aj keď je svetelná signalizácia červená
- Kľúčovou podmienkou je zastaviť: ak vodič nezastaví pred hranicou križovatky, môže dostať pokutu
- V budúcnosti môže systém čeliť obmedzeniam v mestách s vysokou hustotou chodcov, kde je pravdepodobnosť kolízií vyššia
Nemecko tak poskytuje príklad, ako by odbočenie doprava na červenú mohlo fungovať aj inde. V mnohých krajinách síce podobné pravidlo poznajú, no s odlišnou mierou kontroly alebo s iným typom značenia. Pre slovenských vodičov jazdiacich v Nemecku je dôležité pochopiť, že hoci to urýchľuje premávku, vyžaduje si to väčšiu ohľaduplnosť, aby sa zamedzilo stretu s chodcami či cyklistami.