Vlaky zadarmo čakajú nové pravidlá, pretože ZSSK chce uvoľniť miesta pre platiacich cestujúcich. Odborníci na železničnú dopravu sa zhodujú, že ide o logické opatrenie. Nové pravidlá sa dotknú dôchodcov a študentov, ktorí majú vlaky k dispozícii zadarmo. Čo to bude pre nich znamenať v praxi? Do vlaku sa dostanú ťažšie.
Ako informoval spravodajský portál STVR, do niektorých vlakov bude sťažený prístup. Pocítia to najmä tí, ktorí vlakmi cestujú zadarmo. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) totižto zavádza nové opatrenia. Dôchodcovia a študenti sa presmerujú do rýchlikov, ktoré sú menej vyťažené. Toto opatrenie zároveň zvýši počet miest pre tých, ktorí si za prepravu platia.
Po novom sa tak bezplatní cestujúci nemusia dostať do najvyťaženejších vlakových spojov. Týka sa to napríklad rýchlika z Bratislavy do Košíc, ktorý jazdí každú hodinu. Cestujúca dôchodkyňa priblížila portálu STVR, že ak cestuje mimo vyťažených vlakov a víkendov, s nákupom nulového lístka nemá problém. Avšak, ak si chce kúpiť bezplatný lístok na víkend, nie je to možné a to dokonca ani v prípade, ak lístok nakupuje s mesačným predstihom.
Kapacita vlakov sa zvýšila
Hovorca ZSSK Dominik Drevický uviedol, že celková kapacita miest, ktoré určené sú určené pre bezplatných cestujúcich, sa vďaka zavedeniu hodinového taktu zvýšila o 30 percent. Cestujúci by preto bez problémov mali získať aj nulové lístky. Predseda Jednoty dôchodcov na Slovensku Michal Kotian ale poznamenal, že v pondelky alebo piatky, kedy cestuje veľa študentov, sa dôchodcovia nevedia dostať do vlakov. Dôvodom je, že študenti sú šikovní a nulové lístky si kúpia online cez internet. Dôchodcovia ale väčšinou stoja pri okienku na vlakovej stanici.
Odborník na železničnú dopravu Jiří Kubáček uviedol, že toto opatrenie slovenských železníc sa mu zdá logické. Bezplatnú prepravu na Slovensku vníma ako problematickú, preto je tento krok zo strany ZSSK aspoň čiastočným riešením komplikovanej situácie. Nulové lístky totižto výrazne znižujú tržby ZSSK a odhaduje sa, že na hospodárenie spoločnosti to má dosah vo výške okolo 30 až 40 miliónov eur.
Po novom len jeden bezplatný lístok
Nové pravidlá tiež zavádzajú, že cestujúci si môže kúpiť len jeden bezplatný lístok. Ak sa napokon rozhodne, že bude cestovať iným vlakom, vzniká mu povinnosť pôvodný lístok vrátiť. Týmto spôsobom sa uvoľní miesto pre iného cestujúceho. Kubáček pre STVR objasnil, že ak by sa tento limit nezaviedol, cestujúci by si mohol zaobstarať bezplatné lístky v desiatich vlakoch za sebou. Takto by potom blokoval miesto až v desiatich vlakoch, čo je neefektívne. Nový systém preto ZSSK považuje za spravodlivejší. Odborník na železničnú dopravu Kubáček zároveň uviedol, že riešenie situácie vidí v modely, ktorý je zavedený v Českej republike. A síce, že bezplatné lístky by sa nahradili lístkami s 50 až 75-percentnou zľavou.