Klienti Českej sporiteľne zažili nepríjemnú situáciu, ktorá sa odohrala začiatkom nového roka. V online bankovníctve sa im objavili účty, ku ktorým už nemali mať prístup. Táto chyba sa dotkla zhruba pol milióna klientov a celú záležitosť teraz rieši Úrad pre ochranu osobných údajov (ÚOOÚ).
Ako píše portál Novinky.cz, banka klientom automaticky nastavila a sprístupnila bankové účty, ku ktorým mali v minulosti dispozičné právo. Toto dispozičné právo sa však v tej dobe týkalo iba transakcií vykonaných na pobočke. Pre pochybenie banky sa však teraz klientom objavili v internetovom bankovníctve účty, ku ktorým právo už nemali mať. Zasiahlo to napríklad rozvedených ľudí alebo deti, ktoré už vyrástli, a ich rodičov.
Česká sporiteľňa v problémoch
Portálu Novinky.cz sa ozvala Aneta z Prahy, ktorá uviedla, že v internetovom bankovníctve sa jej objavil účet bývalého manžela. Podotkla, že sú s ním rozvedení už sedem rokov. Bola to pre ňu nepríjemná situácia, pretože videla, aká vysoká mzda mu prišla na účet a tiež všetky jeho platby. Aneta konala a s bankou sa dohodla na zrušení dispozičného práva, po čom účet jej exmanžela z online bankovníctva zmizol. Dispozičné právo sa pôvodne vzťahovalo len na pobočku a existovalo v dobe, kedy internetové alebo mobilné bankovníctvo ešte neexistovalo, prípadne tieto služby fungovali len v obmedzenom režime a neboli medzi klientmi natoľko rozšírené.
V online bankovníctve sa objavili cudzie účty
Problémom je, že ľudia, ktorí dispozičné právo udelili pred rokmi, mohli na túto skutočnosť už zabudnúť. Hovorca Českej sporiteľne Filip Hrubý portálu Novinky.cz povedal, že disponenti aj majitelia účtov boli o nakladaní s bankovými kontami vopred informovaní. O tejto skutočnosti ich banka informovala cez e-mail aj správu priamo v internetovom bankovníctve George, prípadne cez list.
Správy boli zasielané počas októbra, novembra a decembra s tým, že od januára 2025 budú disponenti môcť disponovať s ich bankovými účtami taktiež v internetovom bankovníctve a nielen na pobočke. Hrubý dodal, že banka týmto krokom vyšla v ústrety niektorým klientom, ktorí žiadali sprístupnenie aj v online bankovníctve. Napriek tomu, že dotknutým osobám boli poslané oznámenie, klienti nepreviedli kontrolu svojich oprávnení, a preto ich začiatkom roka čakalo nemilé prekvapenie.
Banku rieši Úrad pre ochranu osobných údajov
Klientka banky Aneta sa však bráni, že v správe od banky nebolo nič jasne uvedené. Údajne jej v októbri minulého roka cez aplikáciu George poslala banka správu, v ktorej sa uvádzalo, že bude možné účty s dispozičným právom ovládať aj telefónom cez internetbanking. Klientke sa to javilo len ako možnosť a neočakávala, že v bankovníctve sa jej objaví cudzí účet bez jej vysloveného súhlasu.
Okolnosťami odkrytia účtov sa začal zaoberať Úrad pre ochranu osobných údajov. Hovorca úradu Milan Řepka portálu Novinky.cz povedal, že evidujú v tejto veci dve podania zo strany dotknutých osôb. Taktiež evidujú ohlásenie o porušení zabezpečenia ochrany osobných údajov zo strany Českej sporiteľne. Úrad celú vec prešetruje a ešte neprišiel k záveru, preto hovorca nemohol poskytnúť viac informácií.
Dispozičné právo je nutné zrušiť
Hrubý pripustil chybu banky, keď odkryla niektorým rodičom účty ich detí. V systéme banka identifikovala technickú chybu, ktorá vznikla pri rozšírení dispozičných práv. Rodičom, ktorí mali v minulosti práva k účtom ich detí, sa tieto účty objavili v aplikácii George. Banka chybu vraj napravila a nesprávne oprávnenia odstránila, pričom informovala aj klientov, ktorých sa to týkalo.
Hovorca Českej sporiteľne dodal, že dispozičné právo je nutné vyslovene zrušiť, ak oň klient už nemá záujem. Zmenu je možné vykonať cez digitálne bankovníctvo George v sekcii Dispozičné oprávnenia alebo na ktorejkoľvek pobočke banky.