Od začiatku roka platia v Európskej únii prísnejšie emisné normy, ktoré majú pomôcť v boji proti klimatickým zmenám. Európski výrobcovia automobilov však upozorňujú, že tieto nové pravidlá môžu výrazne ohroziť ich stabilitu na trhu a priniesť zdraženie modelových radov. Členské štáty odobrili posun emisného stropu na priemerných 93,5 gramu CO₂ na kilometer, čo je ešte menej ako doterajšie regulácie.
Doterajšie úpravy síce umožňovali určitý priestor pre korekciu emisných limitov podľa hmotnosti vozidiel, v niektorých prípadoch až na 116 gramov CO₂ na kilometer, no aktuálna legislatíva takéto úľavy ruší. Automobilky teda stoja pred výzvou drasticky znížiť emisie bez ohľadu na to, či ide o veľké SUV alebo menšie mestské autá.
![Spaľovací motor](https://www.techbyte.sk/wp-content/uploads/2024/12/spalovaci-motor.jpg)
Rast nákladov a hrozba pokút
Ak sa výrobcom nepodarí spĺňať stanovené priemery, čaká ich nemalá finančná záťaž. Za každý gram CO₂ nad povoleným stropom a za každé predané vozidlo sa platí pokuta vo výške 95 eur. Tento mechanizmus hrozí astronomickými pokutami, ktoré dosahujú stovky miliónov či dokonca miliardy eur ročne pre najväčšie koncerny.
Skutočnosť, že dopyt po elektromobiloch v Európe nerastie podľa očakávaní, celú situáciu komplikuje. Splatné pokuty sa pravdepodobne prenesú do konečnej ceny vozidiel. Automobilky ako Volkswagen, Stellantis či aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi môžu tak pridať stovky až tisíce eur k bežným cenám jednotlivých modelov, aby pokryli výdavky na emisné sankcie alebo investície do nákladných riešení, ako sú nákup emisných kreditov.
Pokusy o riešenie a bezvýchodiskové možnosti
Výrobcovia majú iba obmedzené spôsoby, ako sa vyhnúť sankciám. Zníženie objemu produkcie spaľovacích áut by mohlo zapríčiniť nevyužité kapacity tovární, spolu s rizikom prepúšťania. Druhou cestou je nútený predaj elektromobilov za podcenené ceny, čo by však viedlo k stratám. Treťou stratégiou môže byť nákup emisných kreditov od konkurentov, napríklad od výrobcov s čisto elektrickým portfóliom, no tento postup je extrémne nákladný.
Problém prehĺbia aj nové pravidlá v norme Euro 6e-bis, ktoré sprísnia metodiku merania emisií najmä pre plug-in hybridy. Vyššie hodnoty CO₂ znamenajú ešte ťažšie dosiahnuteľné ciele, a teda rast rizika pokút. Z kombinácie prísnej legislatívy a stagnujúceho trhu elektromobilov sa stal začarovaný kruh, v ktorom výrobcovia ťažko nachádzajú efektívny prístup.
Tvrdé následky pre zákazníkov
Najviditeľnejším prejavom tejto politiky bude zdražovanie nových áut, pričom cenovo dostupné modely sa budú z ponuky vytrácať alebo ich dostupnosť klesne na minimum. Rodiny s nižšími rozpočtami sa tak môžu ocitnúť v situácii, keď prechádzajú do sekundárneho trhu s jazdenými vozidlami, kde však ťažšie nájdu novšie a ekologickejšie technológie.
![Nabíjanie](https://www.techbyte.sk/wp-content/uploads/2024/05/kia-ev9-nabijanie.jpg)
Luca de Meo, prezident Európskej asociácie výrobcov automobilov, poukazuje na hrozbu stratenej investičnej kapacity vo výške až 16 miliárd eur do roku 2025 v dôsledku vysokých pokút a spomaleného predaja elektromobilov. Tieto prostriedky by inak mohli byť použité na inovácie, vývoj alebo na zlepšenie infraštruktúry nabíjacích sietí.
Budúcnosť automobilového trhu v EÚ
Nízky dopyt po elektromobiloch, kombinovaný s klesajúcimi dotáciami na ich nákup, vytvára nelichotivé podmienky pre výrobcov, ktorí sú nútení prispôsobovať sa náročným normám. Ak sa nenájde vyváženejšie riešenie, európsky automobilový priemysel sa môže dostať do stavu, keď nezvládne držať krok s konkurenciou z iných kontinentov a zároveň bude čeliť domácim regulačným pokutám.
Niektorí pozorovatelia preto volajú po flexibilnejšom prístupe alebo predĺžení časových rámcov na splnenie noriem. Bez ústretových krokov však výrobcovia buď budú tlačiť ceny nových vozidiel ešte vyššie, alebo riskujú platbu miliardových sankcií. Výsledkom môže byť prehĺbenie rozdielu medzi cenovo nedostupnými „ekologickými” modelmi a staršími, menej ohľaduplnými k životnému prostrediu.