Moderná autá si väčšina vodičov spája s menšou uhlíkovou stopou. Aj preto EÚ tlačí na prechod na elektromobily. Chce tým odľahčiť životnému prostrediu. Ako však uvádza motoristický portál Autoviny.sk, realita je možné úplne iná. Nová štúdia naznačila, že klasická autá môžu mať menšiu uhlíkovú stopu než elektromobily.
Za novou štúdiou stoja špecialisti na poistenie historických vozidiel Footman James. Podľa nich elektromobily nie sú až také ekologické, ako sa tvrdí. V čom majú navrch klasické autá?
Elektromobily s vyššou uhlíkovou stopou?
Dôvodom, prečo môžu mať elektromobily vyššiu uhlíkovú stopu než klasické staršie autá, nie je ich konštrukcia, ale spôsob, akým sa používajú. Špecialisti tvrdia, že za to môže časté používanie. Majitelia veteránov nepoužívajú svoje autá denne, ale prevetrajú ich skôr na zjazdoch historických vozidiel alebo počas víkendových jázd. Bežne sa historické vozidlá nepoužívajú na jazdu do práce, nákupy a podobne. Aj preto majitelia starých áut vyhlasujú, že ich ročné emisie CO₂ sú oveľa nižšie ako pri bežných nových autách, s ktorými sa jazdí denne.
Čo hovoria čísla
Podľa nedávnej štúdie, ktorá sa zamerala na Spojené kráľovstvo, hovoria čísla za všetko. Staré autá vo Veľkej Británii vypúšťajú v priemere len 563 kg CO₂ ročne. Pri bežných novších autách je toto číslo oveľa vyššie a pri elektromobiloch je situácia ešte komplikovanejšia, hoci portál Autoviny.sk neuvádza konkrétne údaje. V neprospech elektromobilov hovorí aj ich samotná výroba, ktorá je energeticky náročná. Okrem bežných procesov ako je lakovanie, sušenie či montáž tu hrá hlavnú rolu výroba veľkých batérií a tie potrebujú vzácne suroviny. Ako uvádzajú Autoviny.sk, kým samotná jazda na elektrinu sa dá považovať za čistú, ekologický prehrešok je ukrytý vo výrobe a následnej likvidácii batérií.

Volkswagen Golf verzus Polestar 2
Štúdia skúmala klasické auto Volkswagen Golf a elektromobil Polestar 2. Uhlíková stopa výroby Golfu dosiahla 6,8 tony CO₂ a Polestar túto hodnotu zvýšil až na 26 ton CO₂, čo je niekoľkonásobne viac. Ak by sme to prepočítali na roky, tak klasické auto by túto hodnotu dosiahlo až po približne 46 rokoch jazdy. Polestar však túto ekologickú záťaž vyprodukuje ešte predtým, než vstúpi na cesty.
Výskum nemal za cieľ presvedčiť vodičov, aby sa zbavili moderných áut a prešli na veterány. Skôr poukázal na možné problémy a medzery, ktoré by bolo vhodné pri výrobe elektromobilov brať do úvahy. Výroba batérií je veľkou výzvou pre každú automobilku. Klasické autá síce znečisťujú ovzdušie, ale vzhľadom na to, že sa používajú občasne, majú nižšiu uhlíkovú stopu. Bude zaujímavé sledovať vývoj elektromobilov a hlavne to, ako sa výrobcovia elektrických áut popasujú s výrobou batérií, ktoré sú pre životné prostredie záťažou.