Obchodníci chcú generovať zisky, a preto začali využívať nový trik. Spoliehajú sa na nepozornosť zákazníkov a vy vo výsledku zaplatíte viac, než by ste museli. Na novú praktiku upozornil portál Novinky.cz.
Ako uvádza portál, obchodníci začali využívať nový trik, ktorého cieľom je vylákať od spotrebiteľov viac peňazí. Trik spočíva vo veľkostiach balení konkrétnych produktov. Spotrebitelia sú väčšinou zvyknutí, že väčšie balenie je ekonomicky výhodnejšie. Nemusí to tak byť vždy.
Trik s veľkým balením
V súčastnosti už neplatí, že väčšie balenie produktov je cenovo výhodnejšie ako to menšie. Spotrebitelia si preto musia dávať pozor, aby na účte za nákup nemali zbytočne viac. Portál Novinky.cz porovnal ceny v jednej z miestnych predajní. Zameral sa na obľúbenú čokoládu Milka a porovnal jej menšie aj väčšie balenie. Menšie balenie s hmotnosťou 90 gramov stojí 30 korún (1,20 eur). Za väčšie balenie s hmotnosťou 270 gramov zaplatíte 179 korún (7,15 eur). Ak by ste si kúpili tri menšie balenia po 1,20 eura, zaplatili by ste len 3,60 eura, ale mali by ste rovnakú hmotnosť čokolády ako pri veľkom balení, čiže 270 gramov. Rozdiel v cene za tú istú hmotnosť čokolády je teda zásadný.
Veľké balenie sa nerovná výhodnejšej kúpe
Marketingový expert Robert Le Veneur prezradil portálu Novinky.cz, že zákazníci počítajú s tým, že väčšie balenie je výhodnejšie. Zároveň upozornil na to, že mnoho ľudí nakupuje bez detailnej kontroly ceny. A práve toto začali využívať obchodníci. Očakávajú, že ak zvýšia cenu na jednotku pri väčšom balení, väčšina zákazníkov to akceptuje. Tomuto triku hrá do karát ešte jeden fakt. A síce to, že väčšie balenia sa dostávajú do zľavových akcií menej často. Predajcovia už z predchádzajúcich testov medzi spotrebiteľmi zistili, že zákazníci pri veľkých baleniach na cenu toľko nepozerajú. Nakupovanie v supermarketoch sa tak môže zbytočne predražiť. Spotrebiteľ totižto môže získať ten istý produkt v tej istej hmotnosti avšak výhodnejšie, ak by si prerátal cenu na gramy.

Trik sa aplikuje pri obľúbených značkách
Tento trik s veľkým balením obchodníci často aplikujú pri obľúbených alebo prestížnejších značkách. Okrem čokolád môžete podobný trik zažiť napríklad aj pri luxusnom alkohole. Predseda spotrebiteľskej organizácie Združenia obrany spotrebiteľov Ondřej Zelenka Novinkám povedal, že spotrebitelia sa pri populárnych produktoch často rozhodujú na základe zvyklostí. Aj preto cenové porovnanie neprevádzajú.
Obchodníci strategicky umiestnia väčšie balenia vedľa menších takým spôsobom, aby pôsobili výhodnejšie. Výnimku netvoria ani balenia produktov, ktoré vyzerajú väčšie, ale iba opticky. Reálna hmotnosť produktu je nižšia, než sa zdá na prvý pohľad. Táto stratégia ale neplatí vždy a všade. Preto ak nechcete z obchodov odchádzať s prázdnou peňaženkou, je vhodné si prerátať cenu malého a veľkého balenia na počet gramov. Niekedy sú naopak tie väčšie balenia skutočne výhodnejšie. Záleží to od konkrétneho produktu aj od konkrétneho obchodu.