Nórsko predbieha zvyšok Európy a autá so spaľovacími motormi zakazuje už teraz. O tom, že Európska únia plánuje zaviesť zákaz spaľovacích motorov, sa hovorí už dlho. Konečný termín, kedy spaľováky opustia naše cesty, príde však až za niekoľko rokov. Nórsko sa v tomto smere ukazuje ako priekopník a chce byť lídrom v oblasti ekologickej politiky aj elektromobility.
Ako uvádza motoristický portál autotrendy.sk, zákazu spaľovacích motorov predchádzali roky strategických investícií a politiky zameranej na ekologickejší prístup či rozvoj elektromobility. Teraz prišlo zásadné rozhodnutie a Nórsko urobilo definitívnu bodku za autami so spaľovacími motormi.
Spaľovacie motory tu končia
Nórsko rozhodlo, že od roku 2025 si tu motoristi nemôžu kúpiť auto s tradičným pohonom. Ukazuje tak zvyšku Európy smer, aký by sa mala uberať. Európska únia je výrazne pozadu, pretože spaľovacie motory chce zakázať v roku 2035. Od tohto termínu by sa už nemohli predávať spaľováky. Neskorší dátum EÚ argumentuje tým, že automobilky musia mať dostatočne dlhý čas na to, aby sa na novú situáciu pripravili.
V Nórsku sú autá so spaľovacími motormi minulosťou už teraz. Až 94 percent všetkých nových registrovaných áut má elektrický pohon. Nejde pritom o náhodu, pretože tamojšia vláda dlhodobo podporuje ekologickú dopravu a zavádzala také opatrenia, ktoré prechod na elektromobilitu uľahčovali.
Podľa portálu autotrendy.sk bolo prvým krokom vytvorenie dostatočnej infraštruktúry na nabíjanie elektrických vozidiel. Krajina sa pýši tým, že tu neexistuje oblasť, v ktorej by nebol prístup k nabíjacím staniciam. V krajine je známa aj nabíjacia zóna Nebbenes, ktorá je situovaná severne od Osla, a ide o najväčšiu nabíjaciu stanicu v Európe so 44 rýchlonabíjačkami. Prístup vlády a vytvorenie nabíjacích stanovíšť mal vplyv na vodičov, ktorí začali elektromobilitu vnímať ako výhodu a príležitosť urobiť niečo dobré pre životné prostredie.
Vláda zaviedla systém motivácie
Dôvod, prečo sa Nórsku podarilo prejsť na elektromobily, je v podstate jednoduchý. Vláda vsadila na motiváciu a nezaviedla odstrašujúce sankcie pre vodičov, ktorí používajú spaľovacie autá. Skôr išla cestou motivácie a vodičom ponúkla výhody, ak prejdu na elektromobily. Nóri pri kúpe elektrického vozidla neplatia žiadnu DPH ani registračnú daň. Výhodou je aj to, že sú oslobodení od mýta a v niektorých oblastiach dokonca nemusia platiť ani za parkovanie. Elektromobily môžu v krajine využívať pruhy, ktoré sú určené pre autobusy a taxíky, čím je odľahčená doprava v preplnených mestách, kde hrozia zápchy a kolóny.
Vyššie spomenuté benefity presvedčili vodičov, že prechod na elektrické autá sa oplatí. Významný faktor tu isto zohrala aj ekologická uvedomelosť obyvateľov, a preto bol prechod na elektromobily takpovediac bezbolestný. Nemalé finančné investície zo strany vlády do vybudovania dostupných nabíjacích staníc navyše odstránili problém, ktorý bráni mnohým vodičom, aby prešli na elektromobily.
Nórsko sa stalo vzorom
Nórsko môže zvyšok Európy vnímať ako vzor, pretože je ukážkou toho, že prechod zo spaľovacích áut na elektromobily je možný aj plynule. Tamojších vodičov neodradil ani fakt, že elektromobily majú zväčša kratší dojazd v zimných mesiacoch a nabíjanie je pomalšie, pretože chlad má vplyv na kapacitu batérie. Nórske je známe tým, že klíma je tu drsná a teploty často klesajú aj pod -10 stupňov Celzia. Napriek tomu sa Nóri nezľakli a v praxi sa ukázalo, že vďaka skvele vybudovanej infraštruktúre vedia zdolať aj tieto prekážky. Treba dodať, že elektromobilitu čakajú ďalšie výzvy a čas ukáže, či bol krok Nórska správny. Uvidíme, či si krajina tento trend udrží aj v nasledujúcich rokoch. Vývoj batérií pre elektromobily však neustále napreduje a očakáva sa, že v budúcnosti budú maž elektrické autá lepší dojazd a vodiči nebudú musieť svoje autá nabíjať až tak často.