Prezident Spojených štátov Donald Trump má už čochvíľa oznámiť nové clá na dovoz tovarov z Európskej únie (EÚ). Očakáva sa, že budú mimoriadne prísne, pričom hrozbu predstavujú pre celý blok, vrátane Slovenska. Konkrétne u nás by v dôsledku cieľ najviac trpel automobilový priemysel, keďže Slovensko patrí medzi významných vývozcov vozidiel do Spojených štátov, píše portál Správy STVR.
Trump už clami „potrestal“ Čínu, Mexiko a Kanadu. Predpokladá sa, že teraz je na rade EÚ. Na dovoz tovarov z územia bloku plánuje uvaliť clo vo výške až 25 percent. Ako dôvod udal obchodnú bilanciu, ktorá momentálne má byť pre Spojené štáty nevýhodná.

Trump kritizuje Európu
Prehlásil, že EÚ nenakupuje autá zo Spojených štátov v dostatočnom objeme. To isté vraj potom platí aj pri poľnohospodárskych produktoch či iných dôležitých výrobkoch. Dodal, že deficit vzájomnej obchodnej výmeny aktuálne dosahuje až 300-miliárd dolárov.
Slovensko sa pritom zaraďuje medzi krajiny, ktoré by nové clá zasiahli najtvrdšie. Ako sme spomenuli, sme kľúčovým obchodným partnerom Spojených štátov, pokiaľ ide o autá. Avšak rovnako, ako sme my dôležití pre nich, sú aj oni dôležití pre nás.
Martin Hudcovský, vedecký pracovník Ekonomického ústavu SAV, ozrejmil, že clá by najviac uškodili automobilkám Volkswagen (Bratislava) a Jaguar Land Rover (Nitra). Zároveň si aké nemyslí, že toto by bol kompletný obraz. V tejto súvislosti poukázal aj na množstvo menších firiem, ktoré sú zamerané na výrobu či predaj komponentov.
Hrozí katastrofa?
Hoci by Trumpove clá uškodili slovenskému automobilovému priemyslu, nateraz vraj úplná katastrofa nehrozí. Dôvodom je, že do Spojených štátov posielame predovšetkým drahšie autá, prémiové SUV modely a špeciálne edície vozidiel.
Okrem toho netreba zabúdať na to, že pokiaľ by obchodne vzťahy so Spojenými štátmi nenapĺňali požiadavky tunajších výrobcov, môžu posilniť zameranie na iné trhy s cieľom vykompenzovať (či dokonca prevýšiť) stratu, ktorá by plynulá zo zníženého dopytu v dôsledku vyšších cien.
Problém je podľa Hudcovského v tom, že do Spojených štátov vyvážame menej konvenčné (a drahšie) vozidlá, nakoľko je tu po nich značný dopyt, najmä kvôli vysokej kúpnej sile. Vraj si nedokáže predstaviť, že by automobilky presunuli odbytové trhy z Ameriky presunúť na inú časť sveta.
Ako to bude s pracovnými miestami?
V súvislosti s clami sa objavili aj obavy, že následné ekonomické komplikácie by spôsobili úbytok pracovných miest a prepúšťanie. Dobrou správou však je, že výrobcovia takýto scenár nepredpokladajú, teda aspoň zatiaľ.
Pavol Prepiak, viceprezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP), uviedol, že s vysokou pravdepodobnosťou dôjde k určitým preskupeniam či prehodnoteniu dodávateľov. ZAP však nateraz neeviduje akékoľvek signály toho, že by v dôsledku nových cieľ zo strany Spojených štátov hrozilo prepúšťanie.

Je nutné podotknúť, že pokiaľ by protistrany nedospeli k uspokojivej dohode, EÚ by mohla zaviesť proticolné sadzby Spojených štátov na kľúčové tovary, ako napríklad potravinárske produkty.
Naopak, najhorším rozhodnutím by vraj bolo zahájenie obchodnej vojny. Prepiak poukázal na skutočnosť, že EÚ je v současnosti veľmi ťažko schopná vyrobiť niečo bez toho, aby musela využiť subdodávateľov z regiónov mimo Európy.