Nie všetky obchody, z ktorých Slováci nakupujú, sú čestné. Svoje by o tom vedeli povedať zákazníci jedného obchodu, ktorí riadne zaplatili za objednaný tovar, no ten ku nim nikdy neprišiel. Tento problém sa začal vo väčšej miere vyskytovať v priebehu posledných mesiacov, predtým bol všeobecne známy ako spoľahlivý obchod. Téme sa venuje portál Správy STVR.
Konkrétne ide o predajcu Baby-Merci, ktorý sa zameriava na detské potreby. Oklamaných či nespokojných zákazníkov sú už desiatky.
Jednou zo zákazníčok je aj Veronika, ktorá si ešte v septembri 2024 objednala kočík priamo v kamennom obchode v Bratislave. S predajcom podpísala zmluvu a vystavenú faktúru uhradila vopred. Kočík mal byť objednaný priamo od výrobcu, pričom čakacia doba mala byť 2 až 3 mesiace. Kočík však zákazníčke nikdy neprišiel.
Podobný problém začali hlásiť aj ďalší zákazníci. Dokonca na sociálnej sieti vytvorili skupinu, kde zdieľajú svoje skúsenosti. Majiteľ obchodu medzitým stiahol ponuku z webovej stránky, zrušil profily na sociálnych sieťach a dokonca aj zavrel kamennú predajňu. Zákazníčka Veronika doplnila, že na predajca na odstúpenie od zmluvy neodpovedal v zákonnej lehote 14 dní. Nespokojné recenzie iných zákazníkov si vraj všimla až potom.
Obchod môžu konfrontovať na súde
Podľa právničky Michaely Krascsenicsovej však stále majú nádej na získanie svojich peňazí späť. Zvoliť by vraj mali vymáhanie súdnou cestou. Predložila hneď tri odporúčania, a síce:
- Individuálnu žalobu – spotrebiteľ si môže na súde uplatniť nárok na vrátenie peňazí za nevybavenú objednávku.
- Hromadnú žalobu – ak je poškodených viac osôb, môžu sa spojiť a podať spoločnú žalobu proti predajcovi.
- Exekúciu – ak súd rozhodne v prospech zákazníka a predajca nevráti peniaze, môže byť na jeho majetok uvalená exekúcia.
Právnička dodala, že existuje aj mimosúdna cesta, ako sa domôcť svojich peňazí, a to obrátenie sa na Spoločnosť ochrany spotrebiteľov.
Predajca sa bráni, vraj chcel udržať firmu
Pokiaľ ide o postoj majiteľa obchodu, ten neposkytol žiadne konkrétne vyjadrenie. Poskytol len stručné písomné stanovisko, v ktorom uviedol, že ho vzniknutá situácia veľmi mrzí a že všetky financie z objednávok boli použité na udržanie firmy a vybavovanie objednávok.
Hoci obchod v minulosti pôsobil spoľahlivo, v posledných rokoch začal zaznamenávať pokles tržieb. Už pred štyrmi rokmi sa finančná situácia podniku zhoršila, a za posledných šesť mesiacov sa hromadili sťažnosti zákazníkov. Firma má aktuálne dlh na daniach vo výške viac ako 10-tisíc eur.
Poškodení zákazníci sa obrátili dokonca aj na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI), ktorá v reakcii požiadala o dodanie potrebných dokumentov. V jednom prípade už vykonala kontrolu prevádzkovateľa internetovej stránky.
Napriek sľubom obchodníka, že sa snaží situáciu vyriešiť a vrátiť peniaze zákazníkom či dodať tovar, zostáva otázne, či a kedy sa tak skutočne stane. Predajca deklaroval, že chce splniť svoje záväzky a postupne vrátiť peniaze či už v plnej sume, splátkach alebo dodať tovar.