Na slovenských cestách sa začalo objavovať nové dopravné značenie v podobe zelenej šípky, ktorá umožňuje vodičom vojsť do križovatky za inak zakázanej červenej. Cieľom tohto systému je znížiť zbytočné čakanie pri semafore a zvýšiť plynulosť odbočovania doprava z pravého jazdného pruhu.
Zelená šípka nefunguje samostatne, ale dopĺňa svetelnú signalizáciu. Rozhodujúce je, že na semafore stále môže svietiť červená, no ak je vedľa semaforu umiestnená táto šípka, vodič smie pokračovať v jazde napravo. Podmienkou je však úplné zastavenie pred hranicou križovatky a uistenie sa, že nespôsobíte kolíziu s chodcami, cyklistami či inými autami.
Čo treba dodržať pri odbočovaní na červenú
- Zastaviť – Pri príchode k červenej nesmiete len spomaliť, ale skutočne zastaviť kolesá vozidla
- Skontrolovať situáciu – Presvedčte sa, či v križovatke nedávate niekomu prednosť, napríklad chodcom idúcim na zelený signál pre chodcov
- Použiť len pravý pruh – Zelená šípka zväčša povoľuje odbočenie len z toho pruhu, kde je odbočovací signál zobrazený
Ak postup dodržíte, môžete bezpečne odbočiť doprava aj počas signálu „stoj“. Ak by ste ale ignorovali povinnosť zastaviť, riskujete pokutu do 300 eur a status závažného dopravného priestupku.
Bratislavský samosprávny kraj vyskúšal tento systém na dočasnom semafore pri križovatke v Slovenskom Grobe. Ukázalo sa, že takýto doplnok zlepšil priepustnosť a vodiči pri odbočovaní menej vytvárali zápchy. Mestá a obce, ktoré sa s touto inováciou oboznámili, zatiaľ hlásia pozitívnu odozvu aj od Policajného zboru.

Bratislavský kraj si novinku pochvaľuje
Podľa slov zástupcov kraja je zelená šípka najmä vo frekventovaných úsekoch prínosom, keďže umožňuje vozidlám vyradiť sa z hlavného radu čakajúcich. Znižuje sa tak riziko dlhých kolón, najmä počas dopravnej špičky. Napriek tomu sa nájdu vodiči, ktorí nevedia, ako presne systém funguje, a buď odbočia bez zastavenia, alebo naopak zbytočne čakajú.
Hoci zelená šípka formálne povoľuje odbočiť pri červenej, aj odborníci nabádajú k vysokej miere pozornosti. Červená znamená, že iné smery môžu mať zelenú, napríklad chodci či cyklisti križujúci vozovku. Vodič musí dbať, aby sa nezrazil s kráčajúcimi ľuďmi, ktorí majú vo väčšine prípadov prednosť.
Ak spôsobíte ohrozenie dopravnej situácie, môže to byť posúdené ako jazda na červenú, s pokutou až do 300 eur a možnými zápismi do karty vodiča. Preto je nevyhnutné pravidlo úplného zastavenia. Nielen kvôli bezpečnosti, ale aj ako dôkaz, že ste skutočne vykonali úkon na základe podmienok, ktoré stanovuje vyhláška.
Zavádzanie zelenej šípky na Slovensku je zatiaľ obmedzené na vybrané lokality. Postupom času sa však môže stať bežnou súčasťou dopravnej infraštruktúry. Čím viac vodičov sa oboznámi s princípmi a obmedzeniami, tým efektívnejšia môže byť.
Ministerstvo dopravy nevylúčilo, že ak sa systém osvedčí aj v ďalších regiónoch, bude podporovať jeho masovejšie zavádzanie. Bude to závisieť od podmienok, akými sú šírka komunikácie, organizácia pruhov a typy križovatiek. Nemenej dôležitým faktorom je pripravenosť vodičov, aby sa predišlo zbytočným nedorozumeniam a kolíziám.