S podvodmi na Slovensku ako by sa roztrhlo vrece. Po novom hlási nechutný podvod aj Národná banka Slovenska (NBS), respektíve centrálna banka. Upozorňuje verejnosť na vlnu falošných telefonátov, ktorými sa neznáme osoby snažia od recipientov vymámiť citlivé informácie. Téme sa venuje denník Teraz.sk.
V telefóne sa ozýva žena s východoslovanským prízvukom, ktorá o sebe prehlasuje, že je zamestnankyňou NBS. Hneď na to od ľudí žiada poskytnutie citlivých údajov, a to pod rôznymi zámienkami, napríklad pre nahliadnutie do ich bankového konta v komerčnej banke, získanie súhlasu so zrušením účtu či iné operácie späté s bankovým kontom.
Je to podvod. Hrozí strata peňazí
Centrálna banka dôrazne varuje, že ide o podvodné konanie a vyzýva verejnosť, aby nikomu za žiadnych okolností neposkytovala svoje osobné ani finančné údaje. Na oficiálnej webovej stránke zverejnila stanovisko, v ktorom stojí, že NBS nikdy nevolá klientom komerčných bánk, neponúka úvery, nevytvára ani neruší účty a neposkytuje žiadne komerčné produkty. Upozorňuje, že pokiaľ vám niekto zavolá a tvrdí, že je z NBS, mali by ste hovor okamžite ukončiť, pochopiteľne, bez poskytnutia žiadaných údajov.
Podvodníci sa často vydávajú za zamestnancov banky a môžu telefonovať z čísiel, ktoré na prvý pohľad vyzerajú ako oficiálne kontakty Národnej banky Slovenska.
NBS pritom zaznamenala opakované prípady, kedy sa neznáme osoby vydávali za jej zamestnancov a telefonicky kontaktovali ľudí s falošnými tvrdeniami. Recipientom oznamovali napríklad to, že niekto si ich v mene založil finančné produkty, prípadne že ich účet bol zablokovaný alebo zrušený a musia poskytnúť osobné alebo bankové údaje na overenie identity.
Podvodníci to skúšajú rôzne
Ako ste už zrejme pochytili, v skutočnosti ide o snahu podvodníkov získať citlivé informácie – napríklad prihlasovacie údaje do internetového bankovníctva alebo prístup k bankovému účtu.
Taktiež treba zdôrazniť, že podvodníci môžu okrem telefonátov využívať (zneužívať) aj iné komunikačné kanály. Najčastejšie to bývajú e-mailové alebo SMS správy, alternatívne správy na sociálnych sieťach. Čo sa však zvykne opakovať, je aplikovanie faktoru zastrašovania, v dôsledku ktorého mnohí konajú impulzívne, čiže bez premýšľania. V snahe zachrániť svoje financie vložia plnú dôveru do osoby, ktorá im zlú správu posunula, no v skutočnosti by si pomohli vtedy, keby to nespravili.
Čo treba mať na pamäti?
- NBS nikdy nežiada osobné alebo finančné údaje cez telefón, e-mail alebo SMS
- Ak vás niekto kontaktuje v mene NBS, okamžite ukončite hovor
- Neposkytujte svoje citlivé údaje neznámym osobám
- Nezasielajte kópie občianskeho preukazu alebo platobnej karty cez internet
- O podozrivých pokusoch o kontakt informujte políciu
Čo ak ste na podvod skočili?
Ak ste už omylom odovzdali svoje osobné údaje alebo dokonca kópie dokladov, kľúčové je konať okamžite. V prípade, že ste poskytli čísla platobných kariet alebo prihlasovacie údaje do internetového bankovníctva, ihneď kontaktujte svoju banku a požiadajte o zablokovanie účtu. Pokiaľ možno, skúste zdokumentovať komunikáciu s podvodníkom. Môžete ju neskôr poskytnúť polícii.