Vodiči, ktorí sa rozhodnú preskúmať Španielsko na vlastných štyroch kolesách, by mali zbystriť pozornosť na tzv. nízkoemisné zóny (Bajas Zonas de Emisiones – BZE). Do mnohých centier miest, ako napríklad Barcelona, Madrid či Sevilla, platia obmedzenia, kam môžu vchádzať len ekologické vozidlá, držitelia špeciálnej plakety alebo lokálni obyvatelia.
Vodičov môžu tieto pravidlá prekvapiť, najmä ak si dopredu nenaštudujú dopravné značky a typy povolení. Značka BZE (niekedy s číslom či symbolom nuly) jasne signalizuje, že tu smú jazdiť iba elektromobily, vodíkové autá, plug-in hybridy či vozidlá obyvateľov s priradeným povolením. Ak sem vstúpi iné auto, riskuje pokutu vo výške 200 eur.

Ako rozpoznať zakázané zóny
Tieto zóny bývajú často označené výraznými dopravnými značkami, ktoré môžu na prvý pohľad pôsobiť menej známo pre zahraničných vodičov. Typickým príkladom je tabuľa s textom BZE, prípadne grafickým znázornením nulových emisií. V niektorých častiach Španielska sa pravidlá líšia od mesta k mestu, takže aj veľkosť a farebnosť značky môže byť odlišná.
Napríklad zóna s nulovou toleranciou (ulice len pre ekologické auto či lokálne taxislužby) býva zvýraznená symbolom nuly v dolnej časti. Takáto zóna povoľuje vjazd napríklad iba elektromobilom či autám na vodík. Mnohé z týchto obmedzení pritom platia nepretržite, nielen počas určitých hodín.
Často to postihne nepozorných vodičov
Hoci väčšina Slovákov cestuje do Španielska lietadlom, existuje skupina nadšencov, ktorí radi vyrážajú na cesty autom. Pre nich sú však tieto nízkoemisné zóny ľahko prehliadnuteľné. Často stačí jedno nesprávne odbočenie a vodič sa ocitne v chránenej oblasti, kde kamery alebo miestne hliadky zaznamenajú porušenie pravidiel.
Zahraniční motoristi môžu byť následne prekvapení, keď im príde domov výzva na úhradu vyššej sumy. V extrémnych prípadoch, ak človeka zastaví polícia priamo na mieste, hrozí okamžitá pokuta. Či už je to 200 eur, alebo iná suma, rozhodne to dokáže pokaziť dovolenku.
Ministerstvá zahraničných vecí viacerých krajín odporúčajú vodičom, aby sa vždy informovali o miestnych predpisoch. Pokuta hrozí nielen kvôli rýchlosti či parkovaniu, ale aj pre jazdu v súkromných alebo chránených oblastiach, na plážach a v národných parkoch.
V Španielsku sa mnohé mestá snažia o ekologizáciu dopravy a znižovanie znečistenia ovzdušia. Tieto úsilie sa prejavuje práve v rozšírení nízkoemisných zón. Úrady podporujú verejnú dopravu a bicykle, autám s vysokými emisiami vytvárajú zábrany v podobe prísnych reštrikcií a pokút.
Niekto môže vnímať takéto obmedzenia ako pokus o zvýšenie príjmov mestskej pokladnice. Najmä keď pokuta môže byť celkom vysoká a dopravné značenie môže byť pre cudzincov mätúce. Na druhej strane, environmentálne organizácie a čoraz viac obyvateľov miest podporuje tento trend, lebo veria, že pomôže zlepšiť kvalitu ovzdušia a znížiť zápchy v centrách.
Čo odporúčajú odborníci
- Preskúmajte mapy a príslušné webstránky mesta, kam chcete ísť. Zistite, či tam funguje BZE (Bajas Zonas de Emisiones) alebo iné obmedzenia
- Sledujte dopravné značky s označením nízkoemisných alebo súkromných zón. Niektoré môžu byť v španielčine, pričom slová ako „Solo residentes“ znamenajú, že priestor je vyhradený pre rezidentov
- Majte rezervný plán parkovania. Ak je centrum neprístupné pre vaše auto, oplatí sa vopred nájsť garáž mimo zakázanej zóny a do stredu mesta sa presunúť pešo alebo verejnou dopravou
V európskych metropolách rastie tlak na zavádzanie zón, kam smú jazdiť len autá s určitou triedou emisií. Postupne sa tieto pravidlá stávajú bežným rysom veľkých miest, najmä v kontexte boja proti klimatickej zmene. Nie každý vodič príde s autom, ktoré spĺňa emisné parametre, a preto je dôležité naštudovať si lokálne obmedzenia.
Pre obyčajného dovolenkára to znamená, že ak cestuje autom do Španielska, bude múdre urobiť si malý prieskum, aké dopravné zóny a značky ho môžu čakať v meste, kam smeruje.