Takmer každý väčší obchod má vlastnú mobilnú aplikáciu, cez ktorú láka na rôzne špeciálne zľavy a akcie. Ak mobilnú aplikáciu máte, môžete nakupovať výhodnejšie. Ak ju nemáte, máte smolu a nakúpite len za štandardné ceny. Vernostné mobilné aplikácie sa teda na prvý pohľad javia ako veľmi výhodné. Nájdete tu kupóny, personalizované ponuky alebo zbierate body, ktoré si potom môžete uplatniť, a podobne.
Vernostné mobilné aplikácie ponúkajú obchody rôzneho charakteru – potravinové reťazce, drogérie, predajne s nábytkom, oblečením alebo športovými potrebami atď. Ako sme naznačili, tieto aplikácie môžu priniesť používateľom výhody, ale prinášajú so sebou aj isté nástrahy, o ktorých by používatelia mali vedieť. Pozreli sme sa preto, na čo je dobré myslieť pri používaných týchto vernostných aplikácií.
Nástrahy vernostných mobilných aplikácií
Mobilné aplikácie zbierajú a následne využívajú vo svoj prospech vaše osobné údaje. Okrem základných informácií, akými je vaše meno, dátum narodenia, e-mailová adresa, telefónne číslo a podobne, sú to aj vaše nákupné zvyklosti. Aplikácia a teda aj konkrétna obchodná prevádzka má prehľad, čo, kedy a ako často nakupujete. Ak aplikácii povolíte prístup k polohe, obchod získa aj vaše lokalizačné údaje. Nazbierané dáta sa potom môžu použiť na marketingové účely, profilovanie alebo cielenú reklamu.
Zozbierané údaje následne môžu slúžiť reťazcu k tomu, aby pre vás vytváral personalizované zľavy a ponuky. To zväčša spotrebiteľov nevedomky núti k tomu, aby míňali za produkty viac, než mali pôvodne v úmysle. Niektoré zľavy a akcie sú dostupné výhradne cez mobilnú aplikáciu, čo môže viesť k tomu, že používateľ ju „nútený“ túto aplikáciu používať, aby nezmeškal výhody. Aj tento faktor môže ovplyvniť nákupné správanie spotrebiteľa.
Pozor na bezpečnostné riziká
Používanie vernostných aplikácií sa spája aj s bezpečnostnými rizikami. Ak konkrétna mobilná aplikácia nie je dostatočne zabezpečená, stáva sa ľahkým terčom pre hackerov. Tí sa môžu dostať k osobným údajom tisícok ľudí. Pri používaní aplikácie by ste si teda mali dávať pozor aj na verejné Wi-Fi siete, ktoré sú zraniteľnejšie. Je vhodnejšie pripájať sa cez vlastné mobilné dáta, prípade cez domácu Wi-Fi sieť. Niektoré aplikácie navyše vyžadujú aj také povolenia, ktoré nie sú pre ich fungovanie nutne potrebné. Napríklad chcú prístup k polohe, vašim kontaktom alebo fotoaparátu. Preto vždy skontrolujte, aké povolenia dávate konkrétnej aplikácie a tie, ktoré nie sú nutné, zakážte. Vyhnete sa tomu, aby vás aplikácia sledovala či zbierala o vás nadlimitné údaje.
Záplava reklám a notifikácií
Vernostné aplikácie môžu posielať množstvo oznámení a reklám, čím sa snažia upútať pozornosť spotrebiteľa a motivovať ho k ďalšiemu nákupu. V tomto prípade sú v hre aj rôzne psychologické nástroje alebo gamifikácia. Systém bodov, odmien, prípadne časovo obmedzených ponúk môže vytvárať pocit naliehavosti a podporovať impulzívne nákupy. Navyše, niektoré aplikácie majú komplikované podmienky vernostného programu. Napríklad výhody sú viazané na minimálnu sumu nákupu, časové obmedzenia alebo na potrebu častého používania aplikácie.
Záver
Používanie vernostných mobilných aplikácií nie je zlé, pretože spotrebiteľ dokáže ušetriť desiatky eur. Treba si len uvedomiť riziká, ktoré používanie takýchto aplikácií so sebou prináša a nenechať so sebou podprahovo manipulovať. Aby ste sa vyhli impulzívnemu nakupovaniu, vždy si pred návštevou obchodu vytvorte nákupný zoznam a snažte sa ho držať. Takýmto spôsobom obmedzíte šancu, že sa vo vašom nákupnom košíku objaví niečo, čo ste pôvodne nechceli, alebo čo ani nepotrebujete. Pri používaní vernostnej aplikácie si skontroluje, aké povolenia ste jej udelili a prípadne si zredukujte aj notifikácie, aby vás aplikácia nezahatila rôznymi oznámeniami. Na nástrahy vernostných aplikácií upozornili aj nemeckí odborníci, ktoré svoje poznatky prezradili nemeckému denníku Bild.