Po Českej republike budú jazdiť prostriedky hromadnej dopravy bez vodičov. Ako uvádza portál CzechCrunch, zatiaľ sa plánuje jazda len v depách, ale cieľom je ostrá prevádzka. Autonómne prostriedky na prepravu nie sú u našich susedov hudbou ďalekej budúcnosti. V Prahe by malo jazdiť metro bez vodiča a ako sme naznačili, v Plzni zas autonómne električky.
Plzeňský dopravný podnik chce uľaviť vodičom na konečných zastávkach, no primárnym cieľom je, aby boli autonómne električky v bežnej prevádzke. Ide o modulárny systém, ktoré dokáže ovládať aj staršie električky, a preto dopravný podnik nemusí investovať do nákupu nových strojov.
Autonómne električky v Plzni
Projekt vznikol zo spolupráce Plzeňských mestských dopravných podnikov s elektrotechnickými fakultami Západočeskej univerzity a Českého vysokého učenia technického. Ide o významný krok, ktorý môže úplne zmeniť bežnú mestskú hromadnú dopravu a prispieť k modernizácii. Miroslav Macháň, ktorý je vo vedení dopravného podniku, povedal pre CzechCruch, že ich stratégia smeruje k nasadeniu moderných prvkov podpory vodičov. Ide napríklad o online kamerový dohľad alebo antikolízny systém, ktorý má zabrániť dopravným nehodám. Za prelom ale považuje, keď budú po meste jazdiť plne autonómne električky.
Ako sme naznačili v úvode, prvé nasadenie autonómneho systému prebehne na konečných zastávkach. Macháň dodal, že vodiči sú zatiaľ nenahraditeľní, ale autonómne riadenie má potenciál aspoň v častiach trasy mimo centra mesta, kde nie je hustá premávka vozidiel alebo chodcov.
Ako funguje autonómne riadenie?
Automatické ovládanie nevyhnutne potrebujete dostatok senzorov, ktoré vnímajú okolie a dokážu rozpoznať prekážky. Vďaka senzorom sa električka vie prispôsobiť meniacim sa podmienkam počas jazdy. Od nasadenia automatického ovládania si v Plzni sľubujú zníženie rizika nehôd aj zvýšenie plynulosti dopravy. Tu výhody projektu nekončia, pretože dopravnému podniku to môže pomôcť znížiť prevádzkové náklady a zároveň zvýšiť komfort vodičov. Na novinke, ktorú by Plzeň chcela postupne zavádzať do prevádzky, spolupracovali viaceré subjekty a inštitúcie. Zapojili sa z ČVUT, ZČU aj firma Pragoimex, ktorá je dodávateľom električiek. Riaditeľ firmy Vladimír Faltýsek pre CzechCrunch povedal: „Vnímam v projekte veľký potenciál, a to ako pre modernizáciu starších vozidiel, tak aj pre využitie v nových električkách. V budúcnosti by sa toto riešenie mohlo stať štandardnou súčasťou výbavy.“
Ako je to inde vo svete?
Autonómna hromadná doprava nie je vo svete neobvyklá. Bez vodičov jazdia napríklad v maďarskej Budapešti. Podobne je to aj v iných častiach svete, metro bez vodiča je v mestách ako Paríž, Barcelona, Kodaň, Dubaj či Singapur. V Česku ide o pomerne novú tému, ktorá rezonuje niekoľko posledných rokov. Na Slovensku sa o zavedení konceptu autonómnej hromadnej dopravy zatiaľ len uvažuje, ale nepredpokladá sa, že v blízkej dobe by prišlo k nasadeniu. Našťastie, slovenské mestá už začali využívať prvky inteligentnej mobility a vo využívaní autonómneho riadenia vidia veľký potenciál. Implementácia autonómnej hromadnej dopravy nie je jednoduchá a závisí od mnohých faktorov, vrátane technologickej pripravenosti, legislatívneho rámca a verejnej akceptácie. Preto sa jej rozšírenie líši v závislosti od konkrétneho mesta či krajiny. Vývoj umelej inteligencie môže túto oblasť výrazne podporiť a celý proces prechodu na autonómne riadenie urýchliť.