Nie všetky zmeny v ponuke operátorov sú pozitívne či príjemné. Zákazníci sa pomerne často stretávajú s tým, že ich operátor navýši ceny poskytovaných služieb, prípadne niektoré služby z ponuky vyradí. No majú na to vôbec práve bez toho, aby si vopred vyžiadali súhlas svojich klientov? A môžu klienti v dôsledku takýchto zmien odstúpiť od zmluvy bez pokuty? Na tieto otázky teraz odpovedá priamo Telekomunikačná únia (TÚ) SR prostredníctvom tlačovej správy obdržanej našou redakciou.
Obrátili sa totiž na ňu hneď dvaja nespokojní zákazníci. Pani Magdu nahnevalo nedávne zvýšenie cien za telekomunikačné služby. Pán Peter už nemôže sledovať svoju obľúbenú televíznu stanicu, lebo jeho operátor ju prestal šíriť. TÚ oslovili s otázkami, či operátori môžu urobiť zmeny bez ich súhlasu a či, ak so zmenami nesúhlasia, môžu odstúpiť od zmluvy bez zmluvnej pokuty za predčasné ukončenie svojho záväzku.

Operátor pani Magde oznámil, že v dôsledku zmeny základnej sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH), respektíve jej rastu z 20 na 23 percent, sa pre ňu zvyšujú ceny za telekomunikačné služby. Hoci cena vzrástla len o mieru zvýšenej DPH, tak pani Magda začala uvažovať o tom, či môže odstúpiť od zmluvy s operátorom bez zmluvnej pokuty aj keď má ešte zmluvnú viazanosť.
Petrov telekomunikačný operátor zase prestal šíriť jeho obľúbenú televíznu stanicu a namiesto nej začal šíriť inú. Táto zmena ho prekvapila a nahnevala.
Čo hovorí zákon?
TÚ vysvetľuje, že k zmenám v rámci zmluvných podmienok môže dôjsť aj v priebehu doby, počas ktorej sa zákazník zaviazal používať služby operátora. Nefunguje to teda tak, že keď zákazník odsúhlasí dvojročnú viazanosť, tak sa počas najbližších dvoch rokov nemôžu akokoľvek zmeniť podmienky využívania danej služby alebo daných služieb.
Podľa zákona o elektronických komunikáciách má účastník (zákazník operátora) právo pri zmene zmluvných podmienok zo strany operátora odstúpiť od zmluvy o poskytovaní služieb do jedného mesiaca odo dňa oznámenia zmeny zmluvy bez sankcií, teda bez zmluvnej pokuty.
Zákon ale zároveň upravuje, že to neplatí v prípade zmien zmluvy, ktoré:
- Sú výlučne administratívneho charakteru;
- Nemajú negatívny vplyv na zákazníka;
- Sú výhradne v prospech zákazníka;
- Vyplývajú z osobitného predpisu (napr. zo zmeny zákona).
Čo sa týka problému pani Magdy, operátor nezmenil cenu – zmenila sa len výška DPH poskytovanej služby, ktorá vyplávala z osobitného predpisu, ktorým je v tomto prípade zákon o dani z pridanej hodnoty. To znamená, že podľa zákona o elektronických komunikáciách v tomto prípade nemá právo odstúpiť od zmluvy bez sankcií.
V prípade pána Petra operátor už nešíri jeho obľúbenú televíznu stanicu, lebo už nie je dostupná pre slovenský trh a podmienky zmluvy operátorovi neumožňujú jej ďalšie šírenie. Operátor namiesto nej šíri inú televíznu stanicu.

Jeho rozhorčenie je rozhodne pochopiteľné. TÚ však upozorňuje na skutočnosť, že telekomunikační operátori nevedia garantovať šírenie konkrétnych televíznych staníc po celú dobu trvania zmluvy, preto sa obvykle k tomu v zmluve nezaväzujú. Žiaľ pre pána Petra, toto je aj jeho prípad – nemá teda právo na odstúpenie od zmluvy bez sankcií.
Nie všetko vie operátor garantovať
Vo všeobecnosti možno skonštatovať, že počas trvania zmluvy môže dôjsť k zmenám v šírení televíznych staníc z rôznych dôvodov a nie vždy dokáže telekomunikačný operátor tieto zmeny ovplyvniť. Zmeny môžu nastať z rôznych dôvodov, napríklad že pôvodná stanica prestala vysielať, alebo už nie je pre slovenský trh dostupná, má nízku sledovanosť a operátor ju nahradí zaujímavejšou, poplatky za jej šírenie neúmerne vzrástli a pod. V takýchto prípadoch na jej miesto poskytovateľ služby obvykle zaradí inú televíznu stanicu.