Rok 2024 bol pre automobilový priemysel pomerne náročný. Nejedna automobilka informovala o výrazných poklesoch predaja a úpadku zákazníkov, pričom najhoršie na tom vyzerali byť nemecké značky. A žiaľ, zdá sa, že nepriaznivý vývoj pretrváva aj začiatkom roka 2025. Ako informuje server Motor1.com, jedna z najznámejších nemeckých automobiliek, ktorá sa teší ohromnej popularite aj na Slovensku, v dôsledku slabých hospodárskych výsledkov mení svoju portfóliovú stratégiu.
Touto automobilkou je Audi, ktorá spadá pod koncern Volkswagen. V priebehu minulého roku sa jej poradilo predať iba 1 671 218 vozidiel, čo predstavovalo pokles o 11,8 percenta. V rebríčku popularity sa tak významne prepadla, pričom predbehnúť ju dokázali nielen domáci, čiže nemeckí konkurenti, ako napríklad BMW a Mercedes, ale aj americká Tesla.
Automobilka volí radikálny krok
Audi, pochopiteľne, neberie tento výsledok na ľahkú váhu. Rozhodla sa konať, a to celkom odvážne. Plánuje zvyšovanie cien a väčšie zameranie na ziskovosť než na objem predaja. Dá sa teda povedať, že sa chystá viac prikloniť k luxusnému a exkluzívnemu segmentu vozidiel, avšak bez toho, aby konkurovala sesterskej značke Porsche.
Nový riaditeľ Audi pre Veľkú Britániu, Jose Miguel Aparicio, v rozhovore pre Auto Express uviedol, že značka chce zvýšiť svoju prestíž, popularitu a víziu luxusu, a to aj za cenu nižších predajov. Dodal, že cieľom je zameriavať sa viac na kvalitu ako kvantitu.
Súčasťou tejto novej stratégie, ako sme spomenuli, bude aj výrazné zvýšenie cien, aby sa značka odlíšila od ostatných značiek koncernu Volkswagen. Audi si však uvedomuje, že nestačí iba zvyšovať ceny. Musí tiež vytvoriť novú hodnotu, za ktorú si budú zákazníci ochotní priplatiť.
![Audi, automobilka](https://www.techbyte.sk/wp-content/uploads/2025/02/audi-znacka.jpg)
Čo bude nasledovať?
Prvým krokom je ukončenie výroby najlacnejších modelov A1 Sportback a Q2. Základným modelom sa tak stane Audi A3. Na opačnom konci portfólia sa očakáva luxusnejší nástupca modelu A8, čo naznačuje aj koncept Grandsphere. Okrem toho koncept Urbansphere ukázal možnosť vzniku luxusného SUV nad súčasnými modelmi Q7 a Q8.
Aj keď sa očakávalo, že model A8 skončí skôr, podľa informácií z Auto Motor and Sport dostane tento sedan ešte jednu modernizáciu. Nový facelift by mu mal predĺžiť životnosť najmenej o pár rokov, čo znamená, že elektrický model Grandsphere sa na trhu objaví až neskôr v tomto desaťročí.
Pokiaľ ide o elektrický segment, v tom sa Audi rozhodlo zachovať flexibilitu. Aj keď pôvodne automobilka plánovala prejsť na plne elektrické vozidlá do roku 2033, nateraz uprednostňuje prispôsobenie stratégie aktuálnym trendom.
Luxusný segment sa výrazne mení a zrejme aj výrazne meniť bude. Konkurencia v ňom priebežne rastie. Jaguar sa rozhodol pre radikálny krok a plánuje sa stať plne elektrickou značkou, čo však znepokojuje tradičných zákazníkov. Dokonca aj DS Automobiles zo skupiny Stellantis sa snaží konkurovať Bentley, čo poukazuje na meniacu sa dynamiku v oblasti luxusných vozidiel.
Mení aj značenie vozidiel
Vyššie uvedené informácie prichádzajú nedlho po tom, čo sme sa dozvedeli o výraznej transformácii označovania vozidiel Audi, ktorej cieľom má byť zabezpečenie jednoznačnej a intuitívnej orientácie v portfóliu.
Doposiaľ boli modely so spaľovacími motormi a plug-in hybridy označované nepárnymi číslami, konkrétne 1, 3, 5 a 7, zatiaľ čo elektrické modely boli označované párnymi číslami, presnejšie 2, 4 a 6. Tento systém chce Audi pochovať a nahradiť ho novým systémom – globálnym alfanumerickým označením, ktoré bude reprezentovať predovšetkým veľkosť modelu a jeho postavenie na trhu, bez ohľadu na typ pohonu.
Podľa Marca Schuberta, člena predstavenstva Audi AG pre predaj a marketing, bolo rozhodnutie o zmene výsledkom dôkladných diskusií a reflektuje spätnú väzbu od zákazníkov aj medzinárodných predajcov. Schubert uviedol, že nová nomenklatúra poskytne zákazníkom na celom svete jednoduchšiu a intuitívnejšiu orientáciu v produktovom portfóliu Audi. Označenia modelov vraj boli navrhnuté tak, aby bolo na prvý pohľad jasné, o akú veľkosť vozidla ide a aké je jeho postavenie na trhu.
Základ označovania budú tvoriť písmená A a Q, ktoré aj naďalej odlíšia tradičné modely od SUV. Číselné označenie (od 1 do 8) bude určovať segment vozidla bez ohľadu na to, či je poháňané spaľovacím motorom, hybridným systémom alebo je plne elektrické.
To znamená, že predošlé rozlišovanie podľa technológie pohonu párnymi a nepárnymi číslami sa ruší. Jednotlivé modely sa budú odlišovať doplnkovými označeniami karosárskych verzií (napr. Avant, Sedan, Sportback) a už zavedenými skratkami pohonu, ako sú e-tron, TFSI e alebo TFSI.