Slovenské predpisy týkajúce sa parkovania prešli novelou, ktorá znemožňuje, aby vodiči voľne odstávali svoje autá na chodníkoch. Táto zmena sa dotýka všetkých ciest vrátane mestských či prímestských oblastí. Parkovať na chodníku je povolené len tam, kde to miestne samosprávy výslovne určia, a to pod podmienkou, že pre chodcov ostane voľná šírka aspoň 1,5 metra.
V praxi to znamená, že doterajšie spôsoby, kedy obyvatelia odstavia auto pred vchodovými dverami s čiastočným využitím chodníka, už nie sú legálne. Ak nie je zóna vyznačená vhodnými značkami a vodorovným značením, polícia môže prípad porušenia riešiť blokovou pokutou do výšky 50 eur alebo sankciou v správnom konaní až do 100 eur.
Musia hľadať iné alternatívy
Majitelia rodinných domov, ktorí doteraz využívali časť chodníka, musia hľadať iné alternatívy. Vhodným riešením je využiť vlastný pozemok na vytvorenie parkovacej plochy, ak to priestorové podmienky dovoľujú. Niektorí plánujú upraviť predzáhradky alebo postaviť prístrešok pre auto, no takéto úpravy podliehajú stavebným povoleniam a mnohé obce zaznamenali zvýšený počet takýchto žiadostí.
V prípade, že vodič nemá možnosť vlastného pozemku, je riešením prenájom parkovacieho boxu či garáže v okolí bydliska. Pre obyvateľov lokalít s obmedzeným priestorom môžu byť alternatívou obecné či mestské rezidenčné zóny. Takisto sa dá požiadať o vytvorenie nových legálnych parkovacích miest, čo však často naráža na finančné a priestorové limity samospráv.
Policajti majú väčšie právomoci
Novela zákona posilňuje právomoci polície, ktorá môže pri zistení neoprávneného parkovania na chodníku okamžite nasadiť imobilizér. V krajných prípadoch si majitelia vozidla môžu nájsť svoje auto odtiahnuté na záchytnom parkovisku, čo prináša ďalšie náklady.
Tento systém má zabrániť ignorovaniu zákazov a motivovať vodičov k rešpektovaniu nových pravidiel. Najmä vo veľkých mestách s hustou premávkou a nedostatkom odstavných plôch sa polícia snaží pomocou sankcií docieliť plynulý a bezpečný pohyb chodcov. Podľa dopravných úradov by nesprávne parkovanie na chodníkoch mohlo nielen obmedzovať chodcov, ale aj vytvárať nebezpečné situácie pre deti, invalidné vozíky či kočíky.
Sú aj výnimky
Zákon stanovuje aj niekoľko výnimiek, ktoré sú ale pomerne obmedzené. Osobitný štatút majú zásahové vozidlá pri výkone povinností, komunálne služby pri upratovaní či zimnej údržbe ciest a samozrejme dopravné prostriedky s povolením na vstup do vyhradených zón.
V mnohých regiónoch sa bude prístup k novým pravidlám meniť postupne. Obce a mestá majú za úlohu vyznačiť tzv. legálne chodníkové parkovanie, tam, kde to šírka a bezpečnosť dovolí. Tento proces môže niekde trvať mesiace, inde až roky, kým sa prispôsobí dopravné značenie a zároveň nájde zhoda s občanmi.
Väčší problém môžu mať menšie obce, ktoré nikdy nerátali s vysokým počtom automobilov a reálnymi možnosťami pre vytváranie nových státí. Prechodné obdobie bude preto pravdepodobne sprevádzané sťažnosťami obyvateľov, ktorí si budú hľadať miesto pre auto v už preplnených uliciach.