Mnohí poznajú Xiaomi len ako obľúbeného výrobcu smartfónov a domácich spotrebičov. Záber čínskeho giganta je však oveľa širší. Už nejaký ten piatok vystupuje aj v segmente elektromobilov, a to celkom úspešne. A nedokazujú to len výsledky, ktoré dosiahol model SU7. Po novom sa púšťa do ďalšieho „elektrického“ projektu. Tentokrát však nejde o sedan, ale o SUV, píše denník Pravda.
Nový SUV model má niesť označenie YU7, pričom podľa odborníkov má všetky dôležité predpoklady na úspech. Po dizajnovej stránke pripomína štýlový a do istej miery luxusný Porsche Macan. Rozhodne však toľko nestojí, teda nebude stáť. Cenovo sa má približovať k elektromobilu Škoda Elroq, ktorá sa na našom trhu predáva od 31 150 eur. Jeho úhlavným konkurentom sa však zdá byť Tesla Model Y.

Xiaomi má na čom stavať
Možno očakávať, že Xiaomi sa pri modeli YU7 pokúsi čo najviac vyťažiť z masívnej publicity, ktorej sa dočkal prvý elektromobil z jeho produkcie, teda už zmienený SU7. Krátko po jeho predstavení si ho totiž rezervovalo viac ako 100-tisíc zákazníkov, čo je výnimočný jav nielen v segmente elektrického pohonu, ale aj v automobilovom priemysle ako takom.
Aby toho nebolo málo, od apríla do decembra 2024 Xiaomi SU7 až štvornásobne prekonal Teslu Model 3, pokiaľ ide o predaje na čínskom trhu. Len v decembri si malo SU7 kúpiť takmer 26-tisíc ľudí.
Vďaka tomuto úspechu teraz Xiaomi plánuje expandovať v segmente SUV. Novinka v podobe YU7 sa údajne začne predávať už v lete tohto roku, pričom cieľom je osloviť zákazníkov, ktorí hľadajú priestranné a výkonné elektrické SUV.
Prémiový dizajn, špičková výbava
Ako sme spomenuli, z hľadiska vizuálu YU7 do istej miery pripomína Porsche Macan, no prirovnať ho možno aj Ferrari Purosangue. Rozmery sú však o niečom úplne inom. Na dĺžku meria 4 990 milimetrov, zatiaľ čo rozmer rázvoru dosahuje 3-tisíc milimetrov, čo je viac, než koľko ponúka Model Y od Tesly.
Hoci presné technické parametre ešte neboli oficiálne potvrdené, uniknuté informácie z čínskeho ministerstva priemyslu a informačných technológií nám čo-to prezrádzajú.
Variant s najväčším objemom batérie (93,7 kWh) má byť schopný na jedno nabitie prejsť až 719 kilometrov (podľa CLTC). Základná verzia, čiže model s batériou o kapacite 73,6 kWh, vraj na jedno nabitie zvládne prejsť 593 kilometrov.
Pokiaľ ide o pohon, YU7 má využívať rovnakú technológiu ako SU7. Verzia s pohonom zadných kolies (RWD) má dostať elektromotor s výkonom 220 kW, zatiaľ čo dvojmotorová verzia, čiže verzia s pohonom všetkých štyroch kolies (AWD), má ponúkať celkový výkon až 508 kW. To by znamenalo maximálnu rýchlosť až 253 km/h.

Nevylučuje sa však ani extrémna verzia s výkonom 1 139 kW, ktorá by dokázala dosiahnuť zrýchlenie z 0 na 100 km/h v priebehu 2,5 sekundy. S takýmito parametrami by YU7 dokázal konkurovať nielen Porsche Macan EV, ale aj ďalším luxusným elektrickým SUV.
Špičkové však budú aj ostatné parametre. Rátať máme s lidarom, 11 kamerami a 12 ultrazvukovými senzormi. To značí, že YU7 bude disponovať aj možnosťou autonómneho riadenia, čo je pri snahe konkurovať Tesle (ktorá sa často chválo svojím Autopilotom) veľmi dôležitá vlastnosť.
Xiaomi volí až podozrivo nízku cenu
Cena, ako sme spomenuli, má byť veľmi priaznivá. Konkrétne v Číne má nové SUV značky Xiaomi debutovať za 250-tisíc juanov, čo v prepočte vychádza na zhruba 33-tisíc eur. Ide o veľmi podobnú cenovú hranicu, s akou na náš trh prišla elektrická Škoda Elroq.
Oficiálne uvedenie Xiaomi YU7 na trh je naplánované na jún 2025 a už teraz vzbudzuje pozornosť nielen medzi fanúšikmi elektromobilov, ale aj u konkurencie. Elon Musk v minulosti viackrát upozornil, že čínskych výrobcov elektromobilov považuje za najväčších konkurentov Tesly. A Xiaomi to svojou snahou len potvrdzuje.

Dôležitým aspektom je aj medzinárodná expanzia. Hoci Xiaomi zatiaľ oficiálne neoznámilo predaj YU7 mimo Číny, jeho sedan SU7 si získal obrovskú obľubu aj mimo domáceho trhu. Dokonca si ho ako služobné vozidlo vybral šéf Fordu Jim Farley, čo je v automobilovom priemysle mimoriadne nezvyčajné.
Ak sa Xiaomi rozhodne preniknúť aj na európsky či americký trh, môže to znamenať veľké problémy pre tradičných výrobcov. S kombináciou prémiového dizajnu, vysokého dojazdu, moderných technológií a agresívnej cenovky má YU7 všetky predpoklady na to, aby sa stal megahitom – rovnako ako jeho sedanový súrodenec.