Slovenský plynárenský priemysel (SPP), ktorý vystupuje ako najväčší dodávateľ zemného plynu na slovenskom trhu, má čo vysvetľovať. Dopustil sa totiž veľkého prešľapu voči obyvateľom krajiny, a to poskytovaním zavádzajúcich informácií. V reakcii na podnet tak rozhodla Arbitrážna komisia Rady pre reklamu, informuje HNonline.sk.
Komisia sa v rámci svojho januárového zasadnutia zaoberala viacerými podnetmi. Najviac pozornosti však pritiahol kontroverzný počin SPP. Spoločnosť pár týždňov dozadu po celom Slovensku vyvesila billboardovú reklamu, v ktorej uvádzala, že vládni predstavitelia rozhodli o nezmenených cenách plynu pre slovenské domácnosti v roku 2025. A hoci je pravda, že štát napokon na aktuálny rok zastropoval ceny plynu, komisári napriek tomu rozhodli, že táto reklama nie je v poriadku.

SPP porušil Etický kódex
Prečo? Reklama má byť v rozpore s Etickým kódexom reklamnej praxe. Tvrdenie, ktoré obsahovala, mala podľa osoby, ktorá podala podnet na prešetrenie, zavádzajúci charakter. V skutočnosti sa totiž cena plynu zvýšila, a to kvôli všetkým dôverne známej vyššej základnej sadzbe dane z pridanej hodnoty (DPH). Konkrétne táto daň od 1. januára 2025 stúpla z dovtedajších 20 percent na 23 percent, pričom o tento rozdiel sa upravila aj cena plynu pre domácnosti.
Štát o zvýšení základnej sadzby DPH z 20 percent na 23 percent rozhodol v súvislosti s konsolidáciou, respektíve konsolidačným balíkom, ktorý zahŕňa množstvo opatrení s cieľom stabilizovať verejné financie. Práve vyššia DPH má v tomto roku predstavovať najväčší zdroj príjmu pre štátnu pokladnicu.
Sťažovateľ potom poukázal aj na to, že o regulovanej cene plynu nerozhoduje vláda, ale Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO).
Komisia náležite analyzovala všetky potrebné materiály a dôkazy, aby situáciu mohla posúdiť a vyhodnotiť. Verdikt je tvrdý, no opodstatnený. Rozhodla, že billboardová reklama SPP porušuje článok 14 ods. 5 písm. b) Etického kódexu. Hoci komisári pripustili, že zadávateľ reklamy cielil na čo najjednoduchšiu komunikáciu ohľadne ceny plynu pre domácnosti v roku 2025, upozornili, že takto prezentované tvrdenie má podobu jednoznačného faktu, ktorý nereflektuje zmenu základnej sadzby DPH, teda jej rast na 23 percent.
Nedostatočná transparentnosť
DPH figuruje ako neoddeliteľná súčasť výslednej ceny plynu, čo znamená, že akákoľvek jej zmena má priamy vplyv na sumu, ktorú slovenské domácnosti platia za čerpanie a používanie plynu. Cena plynu v tomto roku tak v skutočnosti nie je a nebude rovnaká, minimálne o rozdiel spôsobený zvýšením DPH.
Komisia uznala, že SPP na svojom webe uvádzala informáciu o zmene DPH, pričom na túto stránku odkazoval aj billboard. Toto riešenie však nepovažuje za dostatočné. Taktiež uviedla, že reklama mohla spotrebiteľov zavádzať, nakoľko SPP nedbal na dostatočnú transparentnosť v súvislosti s ekonomickými faktormi ovplyvňujúcimi cenu plynu.