Tankovanie na čerpacích staniciach sa Slovákom v posledných týždňoch výrazne predražilo. A žiaľ, zdá sa, že situácia sa postupom času ešte viac zhorší. Ako informuje server Autoviny, Európska únia (EÚ) plánuje zaviesť novú daň z CO2, ktorá by mohla veľmi negatívne ovplyvniť ceny obľúbených palív (benzín a nafta).
V dôsledku nových pravidiel by sa cena benzínu či nafty mohla na Slovensku vyšplhať na doteraz nevídané hranice. Odborníci nevylučujú scenár, v ktorom tankujeme benzín či naftu za 2 eurá za liter.
Nová daň z CO2: O čo ide?
Daňové zaťaženie pre pohonné hmoty (PHM) nie sú žiadnou nevídanou novinkou, a to ani na Slovensku. Aktuálne však hrozí, že toto zaťaženie bude ešte väčšie. EÚ sa snaží presadiť tzv. daň z uhlíka, ktorá by mala zohľadniť emisie CO2 vznikajúce pri spaľovaní fosílnych palív.
![Auto, tankovanie, benzín, nafta](https://www.techbyte.sk/wp-content/uploads/2024/11/auto-tankovanie.jpg)
Podobný systém zaviedlo už 19 členských štátov EÚ. Medzi prvými, ktoré tak spravili, boli škandinávske krajiny, menovite Fínsko, Nórsko, Švédsko a Dánsko, a to ešte v 90. rokoch minulého storočia. Časom sa k nim pridali ďalšie štáty. Napríklad Rakúsko tento systém zdaňovania prijalo v roku 2022. Pokiaľ ide o Slovensko, to medzi krajiny so zdaňovaním emisií CO2 zatiaľ nepatrí, no to sa môže čoskoro zmeniť.
Benzín za 2,50 eura
Exminister hospodárstva Richard Sulík už pred časom varoval, že zavedenie tejto dane by mohlo zvýšiť cenu benzínu až na 2,50 eura za liter. Tento odhad prezentoval v komentári pre Hospodárske noviny. Aj keď sa takéto ceny na Slovensku zatiaľ nevyskytujú, čoskoro môžeme byť svedkami výrazného zdražovania.
Prísnejšie zdaňovanie emisií CO2 už pociťujú aj v Nemecku, ktoré slovenskí motoristi často cestujú. Krajina totiž nedávno prijala reformu systému obchodovania s emisnými povolenkami, ktorá začne platiť doku 2027 – cena CO2 už nebude pevne stavená, ale sa bude určovať na základe aukcií emisných povoleniek na európskom trhu.
Dnes je v Nemecku stanovená cena CO2 na 55 eur za tonu, pričom do roku 2026 sa zvýši na maximálne 65 eur. Po roku 2027 však môže byť cena emisných povoleniek nepredvídateľná, čo by mohlo viesť k prudkému nárastu cien palív. Podľa odhadov nemeckého motoristického klubu ADAC môže tento krok zdražiť pohonné hmoty až o 38 centov na liter.
Ak by sme takýto nárast premietli do slovenských podmienok, pri aktuálnych cenách by liter benzínu mohol stáť až 2 eurá. Podľa štatistických údajov z 27. januára 2025 bol priemerný liter benzínu na Slovensku na úrovni 1,61 eura, zatiaľ čo nafta sa predávala za 1,57 eura.
Čo bude nasledovať?
Odhady ohľadne budúceho vývoja cien palív sú rôzne. Niektorí sú optimistickí viac, iní menej. Hovorí sa o tom, že do roku 2030 sa ceny PHM zvýšia v priemere o 20 centov na liter. Sú tu však aj hrozivejšie predpovede, ktoré hovoria o zdražení až o 1 euro v rovnakom časovom horizonte.
Pochopiteľne, takáto zmena by najviac zasiahla vodičov, ktorí sú odkázaní na každodenné dochádzanie do práce či podnikanie. Výrazne sa tak môže znížiť dostupnosť mobility pre široké vrstvy obyvateľstva, pričom niektoré domácnosti môžu byť nútené žiadať o sociálne kompenzácie alebo inú formu štátnej podpory.
![peniaz, peniaze, euro, bankovky, DPH](https://www.techbyte.sk/wp-content/uploads/2024/10/peniaze-euro-tb-2.jpg)
Zatiaľ nie je jasné, kedy a v akej podobe bude daň z CO2 zavedená na Slovensku. Ak sa však slovenská vláda rozhodne nasledovať príklad iných krajín EÚ, vodiči musia počítať s tým, že ceny palív budú v nasledujúcich rokoch neustále rásť.
S tým môžu prísť aj ďalšie opatrenia, ako napríklad ekologické kompenzácie pre domácnosti či firmy, no ich konkrétna podoba zatiaľ nie je známa. Jedno je však isté – ak ceny na čerpacích staniciach vystrelia na nové maximá, motoristi na Slovensku budú musieť hľadať nové spôsoby, ako zvládnuť každodenné dochádzanie bez zásadného dopadu na svoj rozpočet.