Slováci takmer neustále čelia kybernetickým hrozbám. Hoci sa ich metódy či spôsoby líšia, zvyčajne cielia na jedno a to isté – naše peniaze. A žiaľ, podvodníci v tomto smere skutočne nemajú zábrany. Nie je im trápne zneužívať ani citlivé témy, medzi ktorými rozhodne patrí aj dnešný sviatok zaľúbených. Práve o ten sa totiž opiera nový útok, na ktorý prostredníctvom tlačovej správy upozorňuje spoločnosť Check Point.
Odborníci na kybernetickú bezpečnosť dôrazne upozorňujú na nárast kybernetických hrozieb súvisiacich s valentínskym sviatkom. Z novoregistrovaných webových stránok s valentínskou či ľúbostnou tematikou bola až jedna zo 72 stránok vyhodnotená ako škodlivá alebo riziková.
Len v januári zaznamenala spoločnosť Check Point viac ako 18-tisíc nových webstránok s valentínskou tematikou, čo je v porovnaní s predošlým mesiacom nárast o viac ako 123 percent. Štatistiky tak potvrdzujú známy trend, ktorý bol zaznamenaný už v predchádzajúcich rokoch. Pre porovnanie, v januári minulého roku bol v tomto smere evidovaný nárast až o 325 percent.

Potvrdili extrémne zákerný útok
Samozrejme, mnohé z nich sú čestné a skutočne im ide len o to, aby návštevníkom spríjemnili krásny a emotívny sviatok. No žiaľ, nájde sa aj nemálo takých, ktoré majú v úmysle niečo úplne iné. Odborníci z Check Point v tejto súvislosti dávajú do pozornosti phishingovú kampaň opierajúcu sa o e-mailové správy. Podvodníci v rámci tejto kampane lákali na výhru v podobe darčekového valentínskeho koša. Odhalená bola koncom januára.
Falošné e-maily rôznych obchodných reťazcov pritom používali rovnaké texty aj obrázky. Správa vyzývala príjemcov, aby odpovedali na pár otázok, za čo mali získať valentínsky kôš. Útočníci sa snažili nalákať obete, aby tak klikli na škodlivé odkazy.
Bezpečnostné systémy vyhodnotili e-maily ako phishingové a pravdepodobne navrhnuté s cieľom kradnúť osobné a platobné informácie.
Čo je phishing?
Phishingový útok je typ kybernetického útoku, pri ktorom sa útočník snaží oklamať obeť, aby odhalila citlivé informácie, ako sú heslá, čísla kreditných kariet alebo osobné údaje. Najčastejšie sa to deje prostredníctvom falošných e-mailov, správ alebo webových stránok, ktoré vyzerajú ako dôveryhodné.
Nezriedka pritom využívajú motív zastrašovania, ktorým chcú u obete vyvolať paniku, a teda nerozvážne konanie, čím sa rapídne zvyšuje šanca na úspech útoku. Časté bývajú správy informujúce o napadnutí konta (napríklad na sociálnej sieti, streamingovej platforme alebo bankového konta), prípadne o neúspešnej platbe za tovar alebo jeho doručenie.
Ako sa chrániť a neprísť o peniaze?
Phishingové útoky a ich riziká sú verejnosti relatívne známe, no napriek tomu im stále mnohí naletia. Preto je dôležité opakovane informovať o jednoduchých opatreniach, ktoré môžu riziko takýchto útokov výrazne redukovať, prípadne minimalizovať či eliminovať:
- Pozor na podozrivé e-maily: Nikdy neinteragujte s e-mailovými správami, ktoré pôsobia podozrivo. Pokiaľ e-mail obsahuje neznámy odkaz, neočakávanú prílohu, prípadne žiada o odpovede na otázky, najlepšie bude, keď naň nezareagujete a rovno ho presuniete do koša. Za žiadnych okolností by ste nemali klikať na uvedené odkazy či otvárať priložené súbory. Môžu totiž obsahovať škodlivý kód.
- Nikdy nezdieľajte svoje prihlasovacie údaje: Získanie prihlasovacích údajov je častým cieľom kybernetických útokov. Mnoho ľudí používa rovnaké používateľské mená a heslá na viacerých účtoch, čo útočníkom uľahčuje prístup k online službám obete.
- Pozor na „príliš dobré“ ponuky: Ak vám niekto ponúka zľavu 80 percent na nový iPhone alebo luxusný šperk, pravdepodobne ide o podvod. Pamätajte na to, že cieľom všetkých firiem, vrátane obchodov či predajcov, je zarobiť. Ak je zľava až podozrivo štedrá, je dosť možné, že nie je reálna.
- Dôverujte, no preverujte: Žiť s tým pocitom, že sa vás niekto neustále snaží okradnúť, nie je úplne na mieste. Napriek tomu je ale dôležité dbať na opatrnosť. Pokiaľ dostanete ponuku od obchodu, ktorý vám nie je známy, pre istotu si najskôr spravte malý prieskum a overte, či je spoľahlivý. Pokiaľ má kopu negatívnych recenzií, v ktorých nespokojní zákazníci hovoria o tom, ako im tovar nikdy neprišiel, asi viete, s čím máte dočinenia.