Elektromobily stále majú ďaleko od dokonalosti, no zároveň nemožno povedať, že by sa k tomuto titulu postupne nepribližovali. Práve naopak, trh s elektrickým pohonom prináša jednu prelomovú inováciu za druhou. A teraz prichádza ďalšia. Je ňou batéria, ktorá svojimi kapacitami, predovšetkým v oblasti životnosti, schová do vrecka všetky spaľováky. Téme sa venuje portál Auto Trendy.
Prelomová batéria vznikla pod rukami vedcov z Kanady, pričom má potenciál navždy zmeniť spôsob, akým vnímame životnosť, výkonnosť a efektivitu elektrických vozidiel. Unikátna je najmä tým, že má vydržať až 20-tisíc nabíjacích cyklov, a to bez výraznej straty maximálnej kapacity. Inak povedané – elektromobil vybavený touto batériou by mohol v rámci jedného životného cyklu batérie prejsť až 8-miliónov kilometrov, čo je niekoľkonásobok životnosti bežných áut so spaľovacím motorom.
Tento objav je extrémne šokujúci a dôležitý. Obmedzená životnosť batérií je totiž aj dnes jednou z hlavných prekážok, ktoré bránia masovému rozšíreniu elektrického pohonu. Bežné lítiovo-iónové batérie majú životnosť približne 2-tisíc až 3-tisíc nabíjacích cyklov. Aby sme boli presnejší, po ich uplynutí batéria „neumiera“ avšak zvyčajne stratí veľkú časť pôvodnej kapacity (okolo 20 až 30 percent).
Elektromobily prekonajú všetky spaľováky
Tím vedcov z Univerzity Dalhousie v Kanade však prišiel s riešením, ktoré by mohlo zásadne predĺžiť životnosť batérií v elektromobiloch. Ich nová batéria, ako sme spomenuli, má zostávať funkčná aj po absolvovaní 20-tisíc nabíjacích cyklov, pričom miera opotrebenia je stanovená len na 20 percent – 80 percent pôvodnej kapacity.
Pokiaľ vezmeme hypotetický príklad, v ktorom elektromobil s touto batériou na jedno nabitie prejde 400 kilometrov, batéria by mu mala vydržať až na 8-miliónov kilometrov jazdy. Bežné autá majú životnosť niekoľko stotisíc kilometrov. Dá sa povedať, že takáto životnosť výrazne presahuje bežnú dobu používania jedného auta, takže teoreticky by ju bolo možné používať opakovane.
Technológia tenšia ako ľudský vlas
Ako sa to vedcom podarilo? Kľúčom k úspechu mali byť monokryštalická elektróda a pokročilý prístroj známy ako synchrotrón, ktorý generuje ultrajasné svetlo. Tento proces umožňuje zmenšiť častice batérie na rozmery menšie (tenšie) ako ľudský vlas, čo vedie k efektívnejšiemu spojeniu, a teda aj dlhšej životnosti článkov.
Autori projektu ozrejmili, že túto technológiu testovali šesť rokov, v priebehu ktorých sa potvrdila aj zmienená 20-percentná strata maximálnej kapacity po tisíckach a tisíckach nabíjacích cyklov.
Lacnejšie elektromobily a zdravšia planéta
Pochopiteľne, batéria schopná vydržať až 8-miliónov kilometrov by predstavovala aj kľúčové ekonomické prínosy. Extrémne dlhá životnosť batérií by mohla viesť k citeľnému zníženiu výrobných nákladov v automobilovom priemysle, čo by zase mohlo viesť k zníženiu cien samotných elektromobilov. Koniec koncov, vysoká priemerná obstarávacia cena je ďalším z často skloňovaných dôvodov stagnujúceho predaja elektrického pohonu v mnohých krajinách, vrátane Slovenska.
Takáto životnosť by taktiež znamenala zníženie množstva elektronického odpadu, čo by prospelo životnému prostrediu. Batérie by sa nemuseli tak často recyklovať alebo likvidovať, čím by sa minimalizovala ekologická stopa elektromobilov.
Zatiaľ len prototyp
Je ale nutné poznamenať, že nateraz je táto batéria len v štádiu prototypu. Výsledky doterajších testov vykresľujú veľký potenciál, no ešte bude potrebné absolvovať mnoho ďalších skúšok, kým sa bude môcť dopracovať do komerčnej dostupnosti. Ako dlho to potrvá, žiaľ, nevieme.
Otázna je potom aj počiatočná cena tejto batérie. Prelomové technológie zvyčajne nebývajú lacné. Je možné, že bude treba niekoľko rokov dôkladnej optimalizácie, aby sa batéria skutočne prejavila na nižších cenách elektrických vozidiel.