Návšteva čerpacích staníc je pre Slovákov čoraz viac frustrujúcou aktivitou. A niet sa čo čudovať, keďže benzín aj nafta postupne zdražujú. Tento negatívny trend pritom pretrváva aj napriek tomu, že ceny ropy na svetových trhoch klesli. Hoci je pravda, že cena tejto suroviny je kľúčovým faktorom, ktorý ovplyvňuje ceny pohonných hmôt (PHM), nie je jediným. Poklesu cien na slovenských čerpačkách bránia konkrétne dve veci, a to zvýšená sadzba dane z pridanej hodnoty (DPH) a nové clá zavedené Spojenými štátmi, informuje portál Správy STVR.
Podľa údajov Štatistického úradu (SÚ) SR sú ceny benzínu v štvrtom týždni roka 2025 najvyššie za posledné štyri roky, pričom nafta dosahuje druhú najvyššiu cenu. V súčasnosti vodiči natankujú liter 95-oktánového benzínu za priemernú cenu 1,61 eura, zatiaľ čo liter nafty sa predáva za niečo pod 1,60 eura. Ceny PHM postupne stúpajú už od začiatku roka.
Prvotný rast bol podľa analytika Dominika Hapla spôsobený rastom cien ropy na svetových trhoch. Následne však ceny ropy klesli, no na cenách benzínu a nafty na čerpacích staniciach sa to neprejavilo. Dôvody, ako sme spomenuli, sú hneď dva.
Vyššia DPH a americké clá
Prvým je zvýšená sadzba DPH. Štát v rámci svojho konsolidačného plánu rozhodol o navýšení základnej sadzby DPH z 20 percent na 23 percent, pričom nová hranica platí od januára 2025. Analytik Radovan Potočár ozrejmil, že táto zmena ešte väčšmi zvyšovala ceny PHM. A aktuálne bráni v ich poklese.
Pokiaľ ide o americké clá, tie odklepol staronový prezident Spojených štátov Donald Trump. Konkrétne sa nové clá vzťahujú na dodávky ropy z Číny, Mexika a Kanady, pričom Kanada dlhodobo figuruje ako jeden z hlavných dodávateľov ropy do Spojených štátov. Tento krok vyvolal neistotu na globálnych trhoch, čo sa premietlo aj do vývoja cien PHM.
Ako sa budú ceny vyvíjať?
Analytici sa domnievajú, že je šanca na ďalší mierny pokles cien ropy. Napriek tomu však na slovenských čerpačkách nemožno očakávať výrazný cenový pokles. Hapl vysvetlil, že ak by klesla cena ropy, mohol by to byť pokles rádovo v jednotkách alebo maximálne desiatkach centov na liter. Časť tohto poklesu by však vykompenzovala vyššia sadzba DPH.
Ďalším kľúčovým faktorom pre Slovensko je plynulosť dodávok ropy cez Ukrajinu. Ak by došlo k narušeniu týchto tokov, mohlo by to viesť k ďalšiemu rastu cien palív.
Ovplyvní to aj ceny v obchodoch?
Aspoň tejto otázke sa dostalo pozitívnej odpovede. Hoci ceny palív kolíšu, podľa prezidenta Združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia Pavla Piešťanského to ceny tovarov v obchodoch neovplyvní. Dodal, že dopravcovia sú zvyknutí na cenové výkyvy palív a majú vopred dohodnuté palivové doložky, ktoré im umožňujú tieto výkyvy vyrovnávať. Preto sa neočakáva, že by rast cien palív mal negatívny dopad na prepravu v rámci Slovenska alebo Európskej únie (EÚ).
Napriek týmto opatreniam ostáva otázkou, ako sa budú ceny palív vyvíjať v nasledujúcich mesiacoch. Zatiaľ to vyzerá tak, že vodiči budú musieť aj naďalej počítať s vyššími cenami na čerpacích staniciach.