Podvodníci sa zamerali aj na internetové bazáre, ktorými sa teraz šíri masívny podvod. Upozornila naň doručovateľská spoločnosť Pacekta. Ako uvádza, podvod sa týka odosielania zásielok medzi fyzickými osobami na dobierku.
Packeta informovala, že podvodník sa snaží využiť neistotu inzerujúceho a získať od neho citlivé osobné údaje. Ide o takzvaný phishing, ktorý je na Slovensku v ostatných dňoch a týždňoch mimoriadne populárny. Cieľom phishingu je zmanipulovať obeť tak, aby klikla na odkaz zaslaný e-mailom. Tieto e-maily pochádzajú z falošných adries, ale menej skúsený alebo nepozorný používateľ internetu si to nemusí všimnúť.
Klasický phishingový podvod
Po kliknutí na odkaz, ktorý je súčasťou e-mailu, je obeť vyzvaná k tomu, aby zadala svoje bankové údaje, prípadne iné osobné a citlivé údaje, ktoré môže útočník ľahko zneužiť. Podvodník sa potom môže dostať k finančným prostriedkom, ktoré má obeť na svojom bankovom účte. Útočník je sofistikovaný a vydáva sa za príjemcu zásielky a zároveň aj za doručovateľskú spoločnosť. Takto sa snaží u obete vyvolať dojem dôveryhodnosti. Packeta ale upozornila, že ide o podvod a používatelia by mali byť opatrní.
Scenáre podvodov sa opakujú
Ako prebieha podvod, ktorý sa rozšíril na inzertných portáloch? Scenár je zakaždým viac-menej taký istý. Podvodník reaguje na inzerát a s predávajúcim sa dohodne, že inzerovaný tovar kúpi na dobierku. Tvrdí, že tovar si nechá poslať do samoobslužného boxu alebo na výdajné miesto. Samozrejme, podvodník si žiaden tovar nevyzdvihne, ale predávajúcemu tvrdí, že zásielku si už prevzal. Odosielateľ v mobilnej aplikácii kuriérskej spoločnosti však vidí notifikáciu, že na prebratie zásielky sa stále čaká.
Ak sa snaží predávajúci túto situáciu riešiť, podvodník tvrdí, že pri dobierke nastal nejaký problém a aby sa vyriešil, odosielateľa bude kontaktovať doručovateľská spoločnosť. Odosielateľa zneistí a potom mu pošle falošný e-mail, v ktorom zneužije meno Pacekty. Ako upozorňuje doručovateľská spoločnosť, tento falošný e-mail je takmer na nerozoznanie od e-mailu skutočnej prepravnej spoločnosti. Rozdiel si však môžete všimnúť v adrese, z ktorej bol e-mail odoslaný. Ako sme naznačili, dôverčiví alebo menej skúsení používatelia internetu si tento detail nemusia všimnúť.
Packeta vyzýva na opatrnosť
Spoločnosť Packeta v tejto súvislosti vyzýva na opatrnosť a zároveň zákazníkov upozorňuje, že ich nikdy nevyzýva k tomu, aby aktualizovali alebo menili svoje údaje cez e-mail, prípadne SMS správy. Klienti si majú svoje údaje aktualizovať alebo meniť výhradne cez oficiálnu mobilnú aplikáciu, vďaka čomu nehrozí, že naletia na podvod. Packet tiež uviedla, že klienti by nikdy nemali reagovať na falošné e-maily a taktiež by nemali klikať na odkazy, ktoré sa nachádzajú v takýchto e-mailoch alebo SMS správach.
Packeta na záver doplnila, že požiadavku na dobierku a zaplatenie sumy za tovar na svoj účet vždy vypĺňa odosielateľ a to priamo v aplikácii Packeta. Služba týmto opatrením garantuje, že zásielku adresátovi doručí až potom, keď príde k zaplateniu a pripísaniu sumy na účet predávajúceho. Takto sa vyhne scenáru, že by zákazník zostal bez tovaru aj bez peňazí. Spoločnosť dodáva, že ak klienti na podvod naleteli, treba čo najskôr informovať svoju banku, zastaviť všetky finančné transakcie, blokovať kartu a o situácii upovedomiť aj políciu.
My na záver dodávame, že ak niečo predávate cez inzertné weby, je ideálne preveriť si serióznosť kupujúceho. Napríklad tak, že mu zatelefonujete a o kúpe tovaru sa dohodnete takýmto spôsobom. Ak ide o podvodníka, vo väčšine prípadov telefonát odmietne a trvá na komunikácii cez e-maily alebo SMS správy.