Európska únia plánuje zaviesť emisné limity, ktoré zasiahnu aj elektromobily. Nové pravidlá vstupujú do platnosti už v júli tohto roka. Ako informoval motoristický portál Autotrendy.sk, nová norma Euro 7 prináša do sveta motorizmu niekoľko zmien.
EÚ chce obmedziť mikroplasty, opotrebovanie pneumatík a zaručiť dlhšiu životnosť batérií. Preto sa emisné limity budú týkať nielen spaľovacích áut, ale aj tých, ktoré majú čisto elektrický pohon.
Norma Euro 7 zasiahne aj elektromobily
Nová emisná norma pod označením Euro 7 vstupuje do platnosti od júla 2025 a prinesie zmeny pre všetky vozidlá – od benzínových a dieselových áut cez hybridy až po elektromobily. Doterajšie pravidlá obmedzovali najmä spaľováky a týkali sa CO2 a znečistenia ovzdušia zo spaľovania palív, novinka kladie dôraz aj na obmedzovanie mikroplastov a opotrebenia vozidiel, vrátane plne elektrických áut.
Čo to bude znamenať v praxi? Spaľovacie motory čakajú prísnejšie emisné testy, ktoré majú simulovať realistickejšie podmienky jazdy. Zároveň tieto autá musia spĺňať stanové limity po desať rokov života, prípadne do najazdenia 200-tisíc kilometrov. Elektromobilov sa budú týkať pravidlá emisií z pneumatík, brzdového systému a degradácie batérií.
Mikroplasty sú hrozbou
Niektorí sa mylne domnievajú, že elektromobily sú k životnému prostrediu úplne neutrálne, ale nie je to tak. Hoci neprodukujú škodlivé plyny, ktoré vznikajú pri spaľovacích motoroch, sú vinné v inom smere. Konkrétne ide o mikroplasty, ktoré vznikajú opotrebovaním pneumatík a brzdových doštičiek. Nové limity sú nastavené nasledovne: 3 mg na kilometer pre elektromobily, 7 mg na kilometer pre spaľovacie autá a hybridy a 11 mg na kilometer pre veľké úžitkové vozidlá.
Mikroplasty sú problémom nielen v oblasti automobilového priemyslu, a preto musí EÚ regulovať ich množstvo. Pre ľudí predstavujú zdravotné riziko a je nutné ich znižovať. Mikroplasty, ktoré sa uvoľňujú počas jazdy, sa usádzajú na cestách aj vo vzduchu, odkiaľ sa dostávajú do pľúc ľudí a následne aj do krvi. Viaceré vedecké štúdie sa domnievajú, že mikroplasty sa podieľajú na vzniku rakoviny, a preto sú mimoriadne nebezpečné.
Dlhšia výdrž batérií EV ako povinnosť
Norma Euro 7 sa dotkne aj životného cyklu batérií, ktoré sa používajú v elektromobiloch. Ako uvádza portál Autotrendy.sk, výrobcovia musia zaručiť, že batérie si po piatich rokoch alebo po najazdení 100-tisíc kilometrov zachovajú minimálne 80 percent svojej kapacity. EÚ je však v pravidlách prísna, a preto platí, že po ôsmich rokoch používania elektromobilu alebo po 172-tisíc kilometroch nesmie kapacita batérie klesnúť pod 72 percent. Ide o krok, ktorý nielenže v menšej miere zaťaží životné prostredie, ale má ľudí motivovať k prechodu na elektrické vozidlá a zvýšiť dôveru v to, že aj elektromobil si dokáže zachovať dlhú životnosť. Popri tom sa zavádza aj takzvaný environmentálny pas a ten bude povinný pre každé nové vozidlo. Bude obsahovať informácie o jeho energetickej účinnosti a environmentálnom dopade.
Euro 7 zasiahne tiež pneumatiky
Vyšší krútiaci moment elektromobilov spôsobuje, že ich pneumatiky sa opotrebovávajú rýchlejšie. Výrobcovia pneumatík preto museli tento fakt zobrať vážne a zapracovať ho do výrobného procesu. Preto už pracujú na nových technológiách, ktoré budú spĺňať podmienky normy Euro 7. Inovácia však nebude mať len pozitívny dopad, ale aj negatívny a to konkrétne na peňaženky motoristov. Očakáva sa, že pneumatiky budú drahšie o 20 eur za kus, čo nie je zanedbateľná suma.
Miliónové pokuty za porušenie normy
Nové pravidlá, ktoré zavádza Európska únia, budú mať dosah na výrobcov aj samotných vodičov. Elektromobily už nie sú nedotknuteľné ani v otázke ekológie a otvára to diskusie, ako sa bude automobilový priemysel vyvíjať v budúcnosti. Na celkovú flotilu automobilky platí limit 93,6 gramu CO2 na kilometer a ak to výrobcovia nebudú spĺňať, hrozia miliónové pokuty. Za každý gram nad tento stanovený limit sa účtuje pokuta vo výške 95 eur. Automobilky sa novej normy obávajú a už požiadali EÚ o odklad zavedenia Euro 7 aspoň do roku 2027. Táto požiadavka však bola nateraz zamietnutá.